Anàlisi

El poder de l'àudio

El 'podcast' és un producte digital en ple creixement

2
Es llegeix en minuts
Un ’muppie’ amb la seva roba informal i el seu iPod.

Un ’muppie’ amb la seva roba informal i el seu iPod. / JOEL BEDFORD / CC

Escoltar arxius sonors, el que es coneix com a 'podcasts’,s’ha convertit en una activitat diària del consum digital. Les grans empreses tecnològiques i mediàtiques estan dedicant especial atenció a aquest mercat. De fet, Google ha revifat aquest interès els últims mesos. ¿Què està passant? La resposta passa per dos àmbits: el tecnològic i l’econòmic.

La paraula 'podcast’ va néixer fruit de la contracció entre iPod i 'broadcast' l’any 2004. La popularitat del terme es va incrementar quan l’any següent Apple va incloure un directori de ‘podcasts’ al seu catàleg ‘online’ (iTunes). Inicialment es va pensar per a programes radiofònics, per ser consumits de manera autònoma, el que es coneix com ‘a la carta’. Posteriorment s’ha ampliat a productes natius, creats per a aquesta única modalitat i amb tipologia molt diversa (d’autor, generalista, temàtic, etc.).

Fa uns mesos Google va llançar la nova aplicació de podcast per a Android, de separadament al Google Play Music. Ara es diu “Google Podcast”, que és més fàcil d’utilitzar i trobar continguts. Això en si mateix no és una cap novetat, el fet destacable és que ara el gegant tecnològic faci una aposta decidida per l’àudio. De fet, el rellevant és que ha afegit una funcionalitat al seu motor de cerca (Google Search) i en el seu assistent digital (Google Assistant) per facilitar que els resultats incloguin també l’àudio i no siguin únicament de text, imatge i vídeo.

Aquest creixement del 'podcast’ s’explica per diferents motius. El consum a la carta i l’'streaming' estan a l’alça. L’ús generalitzat del mòbil ha afavorit tota mena de 'podcasts’ per a ús individual. La selecció de continguts via catàleg és molt pròpia dels nadius digitals; així ho constaten tots els estudis i dades que apunten a un creixement considerable d’aquest mercat.

A més, l’arribada dels assistents digitals a través de la venda de productes com els altaveus intel·ligents (com l’Amazon Echo o Google Home) converteix els 'podcasts’ en part dels continguts (notícies, música, audiollibres, etc.) que es poden oferir a través d’aquests aparells.

La gran incògnita rau en com monetitzar els 'podcasts’. Per aconseguir-ho, el primer pas és assolir prou rellevància entre la immensitat de continguts disponibles, i convertir la promoció o la recomanació en elements essencials per arribar a l’audiència desitjada.

Notícies relacionades

Un dels sistemes utilitzats és la subscripció, que té com a resultat la fidelització dels oients. Normalment els 'podcasts’ es poden escoltar de manera gratuïta, i la publicitat i el patrocini en són les principals fonts d’ingressos. El pagament per subscripció per a 'podcasts’ encara no està generalitzat, tot i que tot arribarà.

La dada rellevant l’aporta Google vinculant-los al seu cercador, que és la seva principal font d’ingressos via publicitat, o com a servei de valor afegit als seus altaveus. Aquest és només un camí per explorar amb l’arribada massiva del’internet de les coses, en què els 'podcasts’ es poden convertir en un dels serveis estrella del futur més pròxim. La veu i el so sempre han tingut un gran atractiu i en l’era digital encara més. Temps al temps.