MIRADOR
Diverses guerres i un atzucac
jgarcia44683210 actor robert deniro and director martin scorsese on the set 180907193350 /
Tots hem d’entendre, des dels cineastes als espectadors, dels distribuïdors als crítics, que la globalització de les pantalles és alguna cosa més que una realitat. Suposa una revolució, amb elements positius i negatius, com en el seu moment ho va ser l’arribada del so i del color, l’aparició dels grans formats o del digital.
Netflixno és una plataforma més. És la “plataforma”, almenys per volum de producció de pel·lícules i de sèries. És normal que estigui present als festivals de cine, ja que també hi són altres produccions cinematogràfiques i televisives deHBOoMovistar. Però Netflix produeix llargmetratges que mai seran exhibits en cines. Que aquests films es presentin en festivals comCannes(la polèmica va saltar l’any passat) iVenècia(aquest any amb tres títols a competició produïts per Netflix), desperta dubtes lògics i recels raonables.
Els distribuïdors i exhibidors tenen la guerra si no perduda, complicada. Netflix no dona senyals de flaquesa. Al contrari. Però potser hauria de flexibilitzar una mica la seva actitud
Sobretot per part dels distribuïdors. A França van pressionar i el festival de Cannes s’ha hagut de posicionar: no hi haurà, de moment, més films de Netflix en la seva selecció. A Itàlia ha esclatat igualment la guerra. ¿És competència deslleial? ¿Juguen a la mateixa lliga les pel·lícules finançades per aquesta empresa d’entreteniment de tarifa plana mensual enstreamingi les que estan produïdes per companyies cinematogràfiques? Però a l’espectador tot això li importa relativament. Les pel·lícules d’Alfonso Cuarón, elsCoenoBong Joon-hohan anat a festivals i després tenen una llarga vida a la plataforma. Es poden veure les vegades que vulguis, pagant una quota mensual, això sí.
És un tema que incumbeix igualment a la creació. Al nostre país,Borja Cobeagava realitzar per a NetflixFe de etarras.Havia passejat el guió per moltes productores sense trobar finançament. Netflix va apostar pel film. Tot i que vulguin que els seus films es vegin en cines, en pantalla gran, ¿què han de fer els cineastes? ¿Renunciar a realitzar un projecte, molt personal o no, perquè només es podrà veure a Netflix?
Els distribuïdors i exhibidors tenen la guerra si no perduda, complicada. Netflix no dona senyals de flaquesa. Al contrari. Però potser hauria de flexibilitzar una mica la seva actitud. Hi haurà un moment en què alguna de les seves produccions es trobarà en un atzucac. Pot passar ambThe irishman.El seu director,Martin Scorsese,sap per a qui l’ha fet i on es veurà, inicialment a la pantalla de l’ordinador, tot i que al mercat asiàtic la distribuiran en sales. Però sap també que aquest film protagonitzat perRobert De Niro,Al Pacino,Joe PesciiHarvey Keitelés molt car: ha costat 115 milions d’euros.
Els dubtes són justos. ¿Tindrem accés a una producció d’aquesta envergadura només a través de Netflix? Si Cannes té la possibilitat d’inaugurar ambThe irishman, ¿renunciarà a pel·lícula per molt que els distribuïdors es queixin de competència deslleial? Pot ser que el film deScorsese sigui la pedra angular en aquest conflicte que, en tot cas, no perjudica gens el consumidor, la baula més important de la cadena.