TRIBUNA
Els reptes de la mobilitat que ve
zentauroepp43909531 bcn180701181518 /
La mobilitat a les nostres ciutats s’està movent, mai millor dit. Barcelona, Bilbao i Madrid han obert el camí i són diverses les ciutats que treballen en noves ordenances. Tots parlen de millorar la qualitat de l’aire, de potenciar el transport públic, de posar de relleu els desplaçaments amb bicicleta i a peu i de reduir els automòbils. El discurs és impecable, però hi ha alguns temes que mereixen una especial atenció.
El primer és la distribució de mercaderies a la ciutat.L’'e-commerce' creix un 20% anual, afecta l’activitat econòmica i són molts llocs de treball. Però caldrà explicar-ho més i millor sense oblidar el protagonisme de les furgonetes, totes amb gasoil, una mica més envellides que els automòbils i amb menys sistemes de seguretat, però imprescindibles.
Un altre tema és la moto. Si es redueixen els automòbils augmentaran els escúters urbans, i les últimes manifestacions de motoristes a Barcelona i Madrid podrien indicar que no se’ls ha donat l’atenció que mereixen.
Finalment, caldrà explicar què fem ambl’automòbil a la gran ciutat. En l’àmbit rural és imprescindible i a les ciutats petites i mitjanes no sembla ser el problema més enllà del centre històric. A la gran ciutat hi haurà menys cotxes, seran no contaminants, aniran amb més d’un ocupant i estaran circulant tot el dia per augmentar la seva eficiència.
A Europa tots parlen que la mobilitat ha de ser segura, connectada i neta i que els grans vectors de transformació vindran marcats pel canvi climàtic i la lluita contra la contaminació, l’envelliment de la població, la cultura emergent dels joves i internet i les noves tecnologies.
La ciutat del futur apunta que serà del transport públic, amb molts desplaçaments a peu i en bici amb bastantes motos urbanes (cada vegada més d’elèctriques), les imprescindibles furgonetes i amb bastants cotxesmenys.