Ideologies al món postbipolar

Totalitarismes d'ahir i avui

Desconfiem de qui amb una representació electoral petita o marginal insisteix en presentar-se com a representants «del poble»

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp46446067 leonard beard190106153724

zentauroepp46446067 leonard beard190106153724

En els gairebé 30 anys transcorreguts des del final de la guerra freda, prenent simbòlicament la caiguda del Mur de Berlín com a referència icònica, no és fàcil fer un resum dels grans debats teòrics o historiogràfics transcorreguts des d’aleshores. Continuem immersos en una considerable desorientació estratègica i teòrica sobre el significat del final de l’anomenat món bipolar. Aquest tema, el del món postbipolar, continua obert i donarà per a molt, i de moment hem avançat poc: món unipolar, fragmentació de poders, xoc de civilitzacions, el final de la Història. Sota d’aquestes etiquetes són subjacents altres de derivades, o debats que no hem tancat adequadament.

El segle XX ha sigut el segle dels grans totalitarismes, el soviètic i el nazi-feixista, cada un incloent les seves variants específiques. Aquell segle XX va acabar i amb ell els esmentats totalitarismes, els desafiaments més grans als quals suposadament s’enfrontava la democràcia política i social. Estem parlant de “règims totalitaris”, no tan sols d’“ideologies totalitàries”, entenent com a tals sistemes polítics de tipus estatal, amb institucions, normes, organització política hegemònica, enquadrament de la població, policia, jutges, exèrcit, tot el que permet que un Estat actuï com a tal, el monopoli de la violència seriosament. És molt més que una simple ideologia.

Similituds i diferències

Notícies relacionades

Una altra qüestió a tenir en compte és que el segle XX es va tancar amb una espècie de debat sobre fins a quin punt feixisme (i nazisme) i comunisme eren comparables, o similars, i en què es diferenciaven, debat que encara arrosseguem aquí i allà a les famoses xarxes. El curiós és que perviu també en alguns cercles culturals o d’opinió, és a dir, sense una rígida filiació partidària. Per exemple, un amic (ja desaparegut) ens explicava aquest tema d’una manera enlluernadora. Va dir: als camps nazis (ell va ser a Buchenwald) tots, sense excepció, sabíem per què érem al camp;  roig, jueu, gitano, homosexual, etc. Als camps del Gulag soviètic, durant tres dècades, pràcticament ningú sabia gaire bé per què era allà. Margaret Buber-Neuman, dona d’un important dirigent comunista alemany desaparegut al Gulag soviètic, va haver de viure l’al·lucinant experiència de passar pel Gulag soviètic (“dona de...”) i el camp nazi de Ravensbruck (“dona de...”). Va sobreviure i ningú la va creure durant anys. Una concordança entre els dos universos és la ideologia basada en la unitat fèrria del concepte ‘poble’ i la innegociable exigència que aquest poble es basa en una unitat de representació: el “poble” i “el partit del poble”.

Aquesta espècie d’unitat de destinació universal (que Franco va comprar sense vacil·lar) està en tots els totalitarismes. ¿Què sobreviu avui dia de tot això? Aquí i allà petits reductes de règims totalitaris ‘a la vella usança’, o en versió 3.0, el model xinès remodelat. Però entre nosaltres, desconfiem de qui amb una representació electoral petita o marginal insisteix en presentar-se com a representants “del poble”.

Temes:

Nazisme