LA CLAU

Els vots del taxi

En la guerra del taxi ningú ha preguntat al client què necessita i quines són les seves preferències. En cas de fer-ho, més d'un s'emportaria una sorpresa

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp46661045 barcelona 22 01 2019  sociedad   conflicto con sector vtc hu190122203817

zentauroepp46661045 barcelona 22 01 2019 sociedad conflicto con sector vtc hu190122203817

En la recrudescència de l’actual conflicte dels taxis contra els VTC té molt a veure el decret 13/2018 aprovat pel ministre de Foment, José Luis Ábalos. Aquest decret traspassava la responsabilitat de la regulació dels VTC a les comunitats autònomes i als ajuntaments, amb l’argument que el criteri de proximitat ha de prevaler per garantir la qualitat de la prestació de determinats serveis com passa amb la sanitat o l’educació.

No obstant, la decisió ha resultat perniciosa per diversos motius. El primer és perquè ha situat la pressió en les autonomies i en els ajuntaments davant dos sectors econòmics amb capacitat de ‘lobby’ a nivell estatal i europeu. El segon és perquè els partits polítics són a les portes d’unes eleccions municipals al maig i ningú vol assumir el cost polític de legislar en calent.

La convivència del VTC i del taxi no pot ser, per motius obvis, una matèria que es legisli en calent sense tenir en compte una sèrie de factors socials i econòmics. El sector del taxi és un sector privat que té atorgada la capacitat de prestació d’un servei públic a canvi d’un règim de monopoli que li limita les tarifes, els horaris i l’àmbit geogràfic d’actuació.

Notícies relacionades

Ens hem de preguntar ara si, en el moment actual, es donen les mateixes circumstàncies socials i econòmiques de quan es va legislar aquest sector i si no faria falta plantejar-se una liberalització assumint unes compensacions als que van comprar les seves llicències. És a dir, el Govern podria plantejar-se una liberalització amb uns costos de transició a la competència (CTC) que s’assumirien des del sector públic amb una aportació del VTC.

Però per liberalitzar, o per trobar altres solucions possibles, és necessari mantenir un debat de fons que ningú vol assumir políticament. És curiós que en aquest conflicte ningú ha preguntat al client què necessita i quines són les seves preferències. En cas de fer-ho, potser més d’un s’emportaria una sorpresa S’està legislant en calent, amb les urnes a tocar i sense perspectiva de llarg termini. I els que perden són els ciutadans i els consumidors. Així ens va.