Claus per triar els estudis
Saber orientar-se, una competència imprescindible en un món canviant
Vivim en un país amb una taxa d'abandonament escolar prematur molt elevada i una de les raons és una mala elecció en els estudis
zentauroepp47430848 barcelona 20 03 2019 sociedad primer dia del sal de l en190320191939 /
Ja s’ha acabat la 30a edició del Saló de l’Ensenyament, una fira anual on els docents, els joves i les seves famílies poden trobar tota la informació referida als estudis post-obligatoris que els pròxims mesos, o anys, hauran de triar.
Conèixer l’oferta disponible és fonamental per poder decidir cap on volem enfocar el nostre itinerari educatiu. Però saber qui fa què i a quins llocs és només un punt de partida. Els joves d'avui estan exposats a un cabal d’informació inesgotable, massa sovint sense matisos, ple de falsedats o en canvi constant. Són nadius digitals, saben moure’s pel món virtual i les xarxes socials, però això no els fa autònoms per prendre tota mena de decisions ben fonamentades.
Per començar a dibuixar el seu itinerari vital professionalitzador en aquest món canviant i, sobretot per escollir estudis, necessiten orientació, ajudes en la navegació per buscar el camí a seguir.
Però l’orientació és una competència necessària al llarg de tota la vida. Necessària per transitar d’una etapa a una altra i imprescindible per prendre decisions fonamentades que es puguin sostenir en el temps. I quan parlem de trànsits educatius, això és especialment important. Només cal recordar que vivim en un país amb una taxa d’abandonament escolar prematur molt elevada, i molts experts coincideixen en què un dels factors que el provoquen és una mala elecció.
Autoconeixement
Les possibilitats que tenen els joves d’avui en dia són moltes però convé tenir present que per triar amb èxit, que vol dir sostenir en el temps la decisió presa i amb un bon nivell de satisfacció personal, hi ha alguns passos que és important seguir.
El primer és l’autoconeixement, aproximar-se a un mateix per entendre qui soc, què m’agrada, què vull, quines són les meves expectatives. Cal afrontar els somnis personals des de la realitat, valorar les oportunitats i també les pors. El lloc d’on venim i el lloc on volem anar. Explorar els camins a partir del que ens interessa i reconèixer que la motivació és fonamental per a la tria.
El segon tracta d’intentar saber i enfocar cap on volem anar. No és fàcil perquè no estem entrenats a fer-ho i perquè, a més, el món canvia massa ràpid. Moltes de les feines que existeixen avui desapareixeran els prpers anys i moltes de les que existiran encara no s’han inventat. I això l’oferta formativa no ho contempla. ¿Com prenem, doncs, decisions en aquest món incert?
No hi ha més remei que espolsar-se la mandra, potser l'astorament, i demanar orientació, a la família, als tutors, a professionals o la gent de la comunitat. Apuntat el camí a seguir, entrem en la presa de decisions i iniciem un itinerari que ens porti cap a un futur desitjat, no com un punt d’arribada, sinó com un camí resultant de les tries constants que anem fent en l’ecosistema educatiu que habitem. Les que hem anat fent en tota l’escolarització, i les que anirem fent a partir d’ara i al llarg de la vida.
Serà el nostre paisatge educatiu, un camí habitat de fites, de senyals que ens obliguen a escollir. És un procés necessari i únic per a cada persona. A voltes tindrem la sensació que l’encertem, però altres cops serem conscients de l’error que hem comès. El fracàs, tanmateix, igual que l’èxit, serà un aprenentatge en el camí d’aconseguir les competències que necessitem avui en dia.
Orientar-se ens ha de servir per assolir el conjunt de destreses, habilitats i capacitats que ens permeten construir el nostre itinerari vital en aquest món canviant, interaccionar amb els altres i respondre a situacions complexes pròpies de la societat en què vivim.