Anàlisi
¿Tindrem futur?
Hi ha temps per adaptar-se al cotxe elèctric, però hi haurà governants matussers que voldran accelerar un canvi que posarà en un compromís el teixit industrial
vehicleelectric-web
Ningú dubte que el cotxe serà connectat, elèctric i autònom en el futur. Fins i tot ja s’han presentat prototips de cotxes drons voladors i models dissenyats per a la mobilitat urbana a mig camí entre la moto o el patinet i l’utilitari. També sembla que s’estendrà la tendència de compartir-los i acabarem comprant quilòmetres i experiències en lloc de vehicles. Però en el que ningú es mulla és sobre quan aquest paisatge serà el dominant. El canvi serà necessàriament gradual perquè l’immens parc de vehicles en circulació no es pot renovar en un dia.
El que sí que estem començant a notar és l’impacte en l’ocupació a Espanya. Amb l’argument, o l’excusa, de canvis tecnològics està començant un lent però inexorable èxode de proveïdors d’automoció del nostre país que, probablement, el succeirà algun tancament de fàbrica d’automòbils. No serà un fenomen sobtat, però el teixit industrial espanyol serà molt diferent del que tenim avui al final de la pròxima dècada.
Llocs de treball en risc
Un cotxe elèctric té moltes menys peces que un de mogut per un motor de combustió interna i menys peces impliquen menys feina per produir-les i per muntar-les. Les primeres anàlisis apunten a un 20% menys d’hores de treball per muntar els vehicles, i una reducció superior al 40% de les hores de fabricació de components.
Per una simple regla de tres prop de 100.000 llocs de treball directes estan en risc al nostre país ja que els fabricants ocupen unes 67.000 persones i els proveïdors 225.000. I la realitat serà pitjor tant perquè molts dels components del futur es faran en noves plantes, i, per tant, més automatitzades, com perquè els fabricants tendiran, com és lògic, a preservar majoritàriament llocs de treball als seus països d’origen, de manera que la reducció afectarà més els països merament productors, com Espanya.
El transport i altres llocs de treball indirectes també es veuran afectats, igual com el sector de concessionaris i tallers ja que el cotxe elèctric pràcticament no requereix manteniment preventiu. 45.000 negocis hauran d’ajustar-se, o tancar, impactant un alt percentatge d’unes altres 200.000 persones. I el pitjor encara ha d'arribar perquè quan els cotxes siguin autònoms s’utilitzaran de manera més intensiva i, per tant, se’n fabricaran bastants menys. Avui un cotxe està aturat més del 90% del temps.
El futur no és senzill perquè ens enfrontem a una profunda transformació, quan no reconversió, del primer sector industrial espanyol, però hi ha temps per planificar i adaptar-se. Les capacitats de la indústria de l’automòbil poden aplicar-se a molts altres sectors i almenys una part de l’ajustament es podrà absorbir. Però veurem governants amb poca traça que faran tot el possible per accelerar un canvi que posa en un compromís el nostre teixit industrial. Més val que s’ocupin de planificar la transformació industrial, encara ara, del segon productor europeu de vehicles, en lloc de voler fer encara més complex el nostre sistema energètic car i deficitari.