Manifestacions diabòliques

El diable a Segòvia

Un grup ultracatòlic diu que l'estàtua de José Antonio Abella, un reclam turístic ben simpàtic, convida al satanisme. Segur que sí, si l'alternativa són ells

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp40250419 barcelona 23 09 2017  barcelona   correfoc foto de elisenda 190508182126

zentauroepp40250419 barcelona 23 09 2017 barcelona correfoc foto de elisenda 190508182126

¿És un secret adorador del diable? Enhorabona. A partir d’ara, ja no haurà de dissimular. El Temple de Satanàs ha sigut reconeguda com a religió oficial als Estats Units, amb tot el que comporta: exempció d’impostos, legitimitat per rebre subvencions i una enorme publicitat oficial, és clar, que vindrà a afegir-se a l’èxit aconseguit ja per la sèrie –de Netflix– 'Las escalofriantes aventuras de Sabrina' o del documental, sorpresa a Sundance, 'Hail Satan'.

A mi això del satanisme em desconcerta. No perquè ho cregui mancat de fonament. Al contrari: si hi ha un personatge de la nostra ancestral tradició judeocristiana que em cau simpàtic és el dimoni, tant en el seu paper de tràgic àngel caigut com en el de prepotent senyor de l’avern. Adoro la seva ubiqüitat, la seva mal·leabilitat, la seva afició per temptar els humans. Potser per això no m’agrada que es moderi, que es faci políticament correcte.

Notícies relacionades

En la meva visió esbiaixada, catòlica i novel·lera, esperava del satanisme terribles rituals i malèfiques conviccions. Doncs, no. El modern culte al diable promulga el dret individual a fer el que un vulgui –amb especial èmfasi en la llibertat religiosa–, però alhora proclama el respecte al proïsme. De manera que ara el diable és com un col·lega bandarra que ha après a controlar-se.

Malgrat tot, estic pensant a abraçar aquesta perversió baixa en calories. Al cap i a la fi, soc d’una terra ben demoníaca, que té unes festes en què no falten mai diables o diablesses, on hi ha un munt de llegendes que relacionen el diable amb la construcció de certs monuments, sobretot ponts o pous, de Tarragona a Besalú, d’Osca a Segòvia. A Segòvia, precisament, s’ha creat un enrenou sensacional després de la col·locació d’una estàtua del maligne. És un reclam turístic ben simpàtic, obra de l’escultor local José Antonio Abella, però un grup ultracatòlic local ho ha vist d’una altra manera. Asseguren que l’estàtua convida al satanisme. Segur que sí, si l’alternativa són ells.