Descongestionar el trànsit

¿Autovies de pagament?

L'única alternativa a l'incòmode peatge tradicional és la vinyeta, la implantació de la qual permetria accelerar la reducció dels peatges

1
Es llegeix en minuts
undefined31799211 madrid 12 11 2015    10 45 sociedad restricciones de velocid180819102016

undefined31799211 madrid 12 11 2015 10 45 sociedad restricciones de velocid180819102016

L’esforç inversor en construcció d’autovies ha sigut molt important, sobretot gràcies alsfons europeus. El resultat és que avui Espanya disposa de la xarxa viària d’alta capacitat més extensa del món després de la Xina i els EUA. Estem per davant de països que ens superen tant en superfície com en població. Tenim 18.000 km de vies ràpides de les quals només 3.300 són de peatge a través majoritàriament de concessionàries. Des de la crisi del 2008, els diners públics per mantenir-les han caigut en picat i assistim a un deteriorament apreciable en bastants casos del ferm de les carreteres (esquerdes i sots). Cada any augmenta el nombre de quilòmetres que presenten un risc elevat d’accidentsrisc elevat d’accidents.

A meitat d’agost, el ministre José Luis Ábalos va ressuscitar la idea d’algun tipus de pagament per ús per garantir el manteniment de les autovies, així com de les autopistes que l’Estat ha recuperat o assumirà ben aviat, com l’AP-7 entre Tarragona i Alacant, gratuïta el 2020, o fins a Barcelona i la Jonquera d’aquí a dos anys. Ràpidament, la vicepresidenta Carmen Calvo va delimitar el debat a una mera reflexió del titular de Foment perquè és un anunci inconvenient en l’escenari d’una probable repetició electoral.

Possible solució

Notícies relacionades

No obstant, es tracta d’un debat que s’ha d’abordar ja. Els 1.100 milions previstos en els Pressupostos Generals avortats per a aquest any són insuficients per sostenir-les.L’única alternativa a l’incòmode peatge tradicional és la vinyeta, fórmula habitual a centreeuropa, la implantació de la qual permetria accelerar la reducció dels peatges encara existents amb un únic pagament anual general (per exemple, a Àustria són 88 €) i que els milions de turistes que venen amb cotxe contribuïssin també al sosteniment d’aquestes vies ràpides.

La patronal dels transportistes ha declarat la seva “oposició total” a la mesura i anuncia un enfrontament amb el Govern que la intenti implantar. Es tracta d’una resposta tan irracional com el fet mateix que el 95% de les mercaderies a Espanya es mogui en camions.