Truc o troc
zentauroepp46669240 imatge dels atracadors de la s rie la casa de papel amb la190722115646 /
Alguns defineixen l’actual situació del sector audiovisual com ‘L’edat d’or de la Televisió’ a causa de l’espectacular creixement quant a producció de sèries de ficció que té lloc des de fa uns anys. D’aquest fet només ens podem felicitar pel que suposa en generació d’ocupació, de millora de l’oferta disponible per als espectadors i, sobretot, per les facilitats que molts productes locals han tingut per arribar a públics de tot el planeta.
És innegable que mai abans s’havien produït fenòmens com ‘La casa de papel’ o ‘Elite’, però, davant de la pròxima sortida a escena de la nova plataforma liderada per Disney, a la qual seguirà la d’Universal; la renovació d’HBO amb material de Warner; la cada vegada més gran presència d’Apple i tot unit a les ja existents de Movistar, Netflix, Amazon, Rakuten o Filmin, ens podem preguntar si no s’està saturant el mercat de les plataformes en ‘streaming’ abans fins i tot d’haver-les fet rendibles i estem més aviat davant d’una bombolla que davant d’una mina d’or.
Ben aviat, l’arribada de Disney suposarà un punt d’inflexió, ja que per alguna cosa és la companyia que controla el 50% de la quota de pantalla del cine al món. Davant d’això, Netflix, actual líder destacat del sector de l’‘streaming’, ha potenciat els dos últims anys la seva producció de contingut original fins a uns extrems impossibles de sostenir econòmicament. Segons els resultats del segon trimestre de l’any, Netflix ha perdut subscriptors als EUA per primera vegada en els últims 8 anys, i en Internacional, la companyia va sumar 2,7 milions de nous abonats, que és la meitat dels 5,5 milions que van aconseguir fa un any.
En conclusió, el seubenefici ha decrescut un 30% respecte del mateix període del 2018 i a causa d’això va tenir una caiguda en borsa propera a l’11%. La situació és greu, perquè Netflix que va tancar el 2018 amb més de 3.000 milions de dòlars de forat en les seves finances a causa de la seva enorme inversió en noves sèries i pel·lícules, necessita seguir fent-ho per competir contra els nous jugadors del partit.
En resum, tot i que els seus dirigents parlen que el 2020 s’invertirà la situació, la realitat actual mostra una companyia que gasta més del que ingressa i en la qual el flux de caixa aquest últim trimestre ha tornat a ser negatiu. A HBO li passa una cosa similar. Després de ser adquirida per AT&T, els seus nous responsables han anunciat que volen incrementar les estrenes per millorar l’oferta de continguts ja que estan patint una aturada en el creixement dels usuaris a causa d’una competència cada vegada més gran.
Noves plataformes, nous adversaris, necessitat d’invertir en nous continguts cada vegada més potents quant a producció per poder destacar en un aparador ple de productes atractius, igual a augment de les despeses. Tot defineix una conjuntura que en l’actualitat és poc o gens rendible per als nous reis del sector i en la qual per poder sobreviure necessitaran invertir cada vegada més. Suposo que el mercat anirà reordenant-ho tot, però no és difícil aventurar un augment de les quotes per als abonats, fusions entre companyies que avui competeixen entre si i molt probablement l’establiment del cobrament per consum en comptes del pagament per subscripció. Això només acaba de començar.