Rutes comercials marítimes
Turisme alimentari
S'enforteix un sistema de transport que s'assembla molt als viatges 'low cost'. Les conseqüències també són molt cares
GRA482. ALGECIRAS (CÁDIZ), 21/06/2107.- Normalidad en las dos terminales de contenedores del Puerto de Algeciras (Cádiz) después de que los estibadores decidiesen no secundar la huelga tras el principio de acuerdo alcanzado con las empresas APM y TTI, que explotan dichas terminales. EFE/A. Carrasco Ragel /
Ho comentàvem al’article anterior: els aliments no deixen de viatjar. Peix, carn, soja, llet o galetes milquilomètriques en rutes de despropòsits destrossant el clima i els sistemes agrícoles locals. Però, ¿en què viatgen?
Majoritàriament en barco, i si visiten a internet algunes de les moltes pàgines que mostren‘rutes marítimes comercials’els podran observar. Trobaran mapes mundials que, bé en directe o bé d’anys anteriors, situen els prop de 60.000 barcos de càrrega que estan constantment –tots els dies– movent-se alsoceans del planeta, representats per puntets que corren per la pantalla com els protagonistes de l’antic joc del comecocos però sense ningú que se’ls empassi; de fet, cada vegada n’hi ha més. Molts transporten petroli, la resta transporten contenidors atapeïts, entre altres coses, de matèria primera agrària i aliments.
Aquest sistema de transport és una de les explicacions del (suposat) preu barat dels productes que tenim alsupermercat. El revolucionari sistema dels contenidors apilatscontenidors apilats com peces del Tetris ha aconseguit generar una economia d’escala. Qualsevol d’aquests puntets en moviment és un barco de 300 o 400 metres d’eslora (la longitud de tres o quatre camps de futbol units) que amb només 20 operaris pot carregar fins a 80 mil tones de productes. Afegeixin els tripijocs i estalvis que aconsegueixen navegant amb banderes de conveniència, les condicions a què se sotmet el personal i el tipus de combustibles residuals i molt contaminants que utilitzen per comprendre el perquè d’aquests (suposats) baixos costos.
Notícies relacionadesDes del 22 d’agost ja podem veure un nou puntet movent-se entre el port de Dajla, als territoris ocupats del Sàhara Occidental, i Algesires. La propietat dels barcos és l’empresa francesa CMA CGM, juntament amb Maersk, una de les més grans del sector. Molt em temo que serà un trajecte d’èxit i ràpida consolidació perquè està dissenyada per alpròsper negoci del comerç dels productes hortícoles i pesquers que grans empreses cultiven i pesquen en terres i aigües sahrauís que no els pertanyen i que distribueixen per tot Europa.
Sistema alimentari 'low cost’
Una altra ruta més que enforteix un sistema alimentari que s’assembla molt al turisme 'low cost’. Molts aliments viatjant per molts llocs a preus molt barats. Però com aquest turisme, les conseqüències són (sense cap suposició) molt cares. Només les naus comercials representen un 4% dels gasos amb efecte d’hivernacle, es calcula que més d’1,5 milions de mariners treballen en condicions injustes i vulnerables i, a terra, cada vegada són més les persones que no poden viure de les seves produccions locals. En aquest cas, amb el recolzament incondicional de la Unió Europea que, periòdicament, renova els tractats de comerç amb el Marroctractats de comerç amb el Marroc reforçant il·legalmentl’ocupació marroquina del Sàhara Occidental.