tribuna
Una regulació del gas que no ajuda a la transició energètica
Les circulars de la CNMC suposen un alt grau d'inseguretat jurídica per a les empreses regulades i pocs o cap benefici per als consumidors
zentauroepp46661213 economia construccion delgasoducto trans adriatic pipeline190811140921
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va publicar el juny passat que els dos grans reptes per avançar en la transició energètica són: la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l’aire, dos desafiaments clau per a la sostenibilitat del planeta.
Evidentment, per aconseguir afrontar-los, és necessari millorar el nostre model energètic cap a una producció d’energia baixa en carboni. Aquesta transició energètica, que ja està en marxa i és imparable, tindrà èxit en la mesura que s’aconsegueixi emetre menys CO2 i altres gasos amb efecte hivernacle com a resultat d’un sistema energètic més sostenible.
Poques setmanes després, la CNMC feia públiques les circulars per les quals, el pròxim període regulatori, del 2021 al 2026 en el cas del gas, la retribució de la distribució d’aquest combustible quedarà fixada en 1.420 milions d’euros anuals –un 17,8% menor a l’actual–; mentre que per al transport de gas i regasificació se situarà en 1.186 milions d’euros –un 21,8% menys–.
Aquesta proposta regulatòria, si tira endavant, suposarà uns danys irreparables en l’ocupació –100.000 treballadors segons els sindicats– i també per a les empreses gasistes i la inversió estrangera a Espanya. A més, es tracta d’una actuació contraproduentrespecte als esforços per aconseguir un procés de transició energètica just i ordenat.
I sobre aquesta transició energètica cap a un model més net i sostenible, els experts europeus asseguren que és un procés imparable que ha de garantir, a més, la seguretat del subministrament energètic a tots els usuaris. Fins i tot la futura comissària europea d’Energia, Kadri Simson, ha assenyalat aquest mes que la utilització de gas renovable en les infraestructures gasistes existents, combinada amb l’electricitat renovable, reduirà dràsticament el cost de la transició energètica.
Si ens fixem en les dades: l’ús d’aquest combustible contribuiria a reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle fins a nivells gairebé nuls per a mitjans de segle i suposaria un estalvi anual de 140.000 milions d’euros a Europa respecte a fer servir altres vies de generació energètica.
A més de tenir en compte aquestes recomanacions, ens hem de fixar en la decisió de la cancellera d’Alemanya, Angela Merkel, de destinar 54.000 milions d’euros d’aquí a l’any 2023 en energia, transport, construcció i innovació i desenvolupament amb l’objectiu d’aconseguir que Alemanya redueixi en un 55% les emissions contaminants el 2030 respecte als nivells de 1990. Aquesta mesura posa de manifest l’orientació europea de prioritzar la lluita contra el canvi climàtic, per la qual cosa Espanya no es pot endarrerir.
Així doncs, les circulars de la CNMC haurien de considerar aquest entorn per contribuir a una transició energètica que beneficiï tothom, prenent en consideració l’estabilitat d’un sector que ha fetfortes inversions, ha creat un elevat nombre de llocs de treball i ha assegurat un servei d’alta qualitat a milions d’usuaris.
L’organisme regulador ha apostat per redactar unes circulars que comporten un alt grau d’inseguretat jurídica per la banda de les empreses regulades i poc, o cap, benefici per la banda dels consumidors. La incidència de l’aplicació de la nova metodologia proposada per la CNMC és molt intensa i afectarà no només la inversió, sinó també les decisions de funcionament i l’operativa de les empreses, el que impactarà de forma considerable en les seves ràtios de solvència.
Si la CNMC vol ajudar a abordar els reptes dins la lluita contra el canvi climàtic, ha d’oferir millorar la normativa regulatòria proposada per aconseguir un sistema gasista segur, eficient i sostenible que permeti que el gas continuï sent un sector tractor de l’economia, beneficiant tothom.