Visita històrica
Quan vaig tornar a Cuba
El viatge del rei Felip és part d'una xarxa de vincles i afectes que han de sustentar una veritable política exterior d'Estat
zentauroepp50954090 maria titos191117201815
Per tornar s’hi ha d’haver sigut. I cap Rei d’Espanya havia visitat abans Cuba (tot i que Joan Carles I va participar allà en una cimera iberoamericana). Però amb el viatge d’Estat de Felip VI, en ocasió del cinquè centenari de la fundació de l’Havana, era la història la que tornava. En efecte, allà i llavors va començar, gairebé, l’aventura imperial transoceànica d’Espanya donant lloc a una llarga història comuna. I allà va acabar del tot, juntament amb l’emergir dels Estats Units com a nova potència mundial.
Per això, aquest viatge ha sigut una imatge històrica per a Espanya, per a Cuba i per a aquesta comunitat d’enteses compartides que és Iberoamèrica. Com ho ha sigut la merescuda distinció amb l’ordre de Carles III, el nostre rei il·lustrat, a Eusebio Leal, historiador i reconstructor de La Habana Vieja. O l’homenatge al castell del Morro de Santiago i als turons de San Juan alssoldats i marins de l’almirall Cervera morts en combat desigual amb la flota americana. Això va ser el 1898 i llavors Benito Mussolini només tenia 6 anys. Només des d’una estremidora ignorància/demagògia es pot desanomenar un carrer al·legant que Cervera era un feixista.
No coneixem bé la història, però la peculiar contribució de Cuba a la política internacional ofereix en l’imaginari col·lectiu una importància molt més gran que la de la seva dimensió econòmica. I especialment per a nosaltres, que encara recordem el que allà vam deixar en aquell ‘cuando salí de Cuba’,i que allà vam emigrar en massa, més d’un milió, després del trauma del 98.
Oportunitat per mirar cap al futur
Al temps, com va dir Felip VI en el seu memorable discurs, «commemorar» és una visió, revisió i valoració compartides del passat, però també una oportunitat per mirar cap al futur. I la seva tornada a Cuba és part ineludible d’un entramat molt espès de vincles i afectes que no han de supeditar-se a les disputes partidistes del moment, sinó sustentar una veritable política exterior d’Estat. Les nostres diferències han de ser objecte d’un diàleg franc i obert, i no excusa per a monòlegs autoreferencials de cada part. Molts altres països, inclosos el Papa i Barack Obama, ja han estat allà i han fet els passos necessaris per normalitzar les relacions. Ara era el moment. Espanya no hi podia faltar, representada al més alt nivell en aquest aniversari històric, que el temps col·loca quan toca i no quan convé a uns o d’altres.
Era, a més, un viatge oportú. Amb un nou lideratge a Cuba, i el compromís de reformes en diferents àmbits, és el moment que Espanya i la Unió Europea s’impliquin en una vinculació constructiva amb el canvi, i que, al costat del diàleg amb les autoritats, poden obrir-se canals d’interlocució amb la societat, els empresaris privats i els nous actors socials que comencen a emergir. La nova Constitució cubana reconeix drets que encara s’han de materialitzar i obren oportunitats per a un pluralisme més gran. Així ho ha assumit la UE, amb la firma de l’acord de diàleg polític i cooperació UE-Cuba, que permet acompanyar aquest procés amb diferents instruments, des de l’assistència tècnica fins al diàleg polític. Hem acordat guiar la cooperació espanyola a Cuba en els pròxims anys pel comú compromís amb l’Agenda 2030 i les seves metes de desenvolupament sostenible.
Una política de sancions i bloqueig contraproduent
Notícies relacionadesTambé era necessari respondre alsinteressos comuns de política exterior. Les noves sancions contra Cuba delsEUA de Donald Trump, desfent, també aquí, el caminat per Obama, són noves dificultats per a l’economia i la vida quotidiana dels cubans i afecten directament les nostres empreses. Espanya i la UE han rebutjat frontalment sancions que pretenguin aplicar-se extraterritorialment, ja que són il·legals conforme al dret internacional. A més, la política de sancions i bloqueig ha demostrat ser contraproduent i ineficaç per promoure canvis. Podem tenir diferències importants amb el Govern cubà, però Espanya i la UE, amb una important presència empresarial a l’illa, tenen interessos propis per defensar davant l’amenaça que ha obert l’activació del títol III de la llei Helms-Burton. I les nostres empreses ho han agraït.
A més d’aquestes qüestions, pròpies de la tasca politicodiplomàtica, el viatge del Rei a Cuba s’ha de veure en vista de la relació entre les nostres societats, que transcendeix, de molt, els seus governs, com assenyalava Eusebio Leal en relació amb els 500 anys transcorreguts des de la fundació de l’Havana. Modestament, amb aquest viatge, Espanya ha volgut mostrar la seva voluntat de ser acompanyant i partícip del seu futur esdevenir-se.