ANÀLISI

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp49010507 file photo  prompts on how to use amazon s alexa personal as191119204820

zentauroepp49010507 file photo prompts on how to use amazon s alexa personal as191119204820 / Elijah Nouvelage

Arriben èpoques de compres, primer amb el Black Friday i després el Nadal. Rebem desenes de missatges amb nous aparells i serveis que poden millorar les nostres llars. Tradicionalment es parlava de la casa domòtica i ara la tendència dominant està en utilitzar el terme de llar digital. ¿Quina diferència existeix entre els dos conceptes? ¿Què hi ha de nou realment en aquest àmbit?

¿Canvi de conceptes?

La domòtica ha sigut una disciplina clàssica que ha buscat sistemes capaços d’automatitzar una vivenda o un edifici. Tradicionalment s’aplicava a serveis de gestió energètica i de seguretat. Existeix un nivell més avançat que es refereix a l’automatització i centralització completa de tots els dispositius i dades d’un immoble, llavors es parlad’immòtica. Segurament aquests conceptes no els seran gaire familiars; al contrari, segurament haurà sentit parlar de la llar digital. Aquest terme és el més utilitzat en l’actualitat. Equival a una vivenda que compta amb una sèrie de dispositius que li permeten automatitzar la climatització, el condicionament acústic, el confort en general; i centralitzar els diferents serveis de telecomunicacions i entreteniment. És a dir, una casa on hi ha una convergència de les comunicacions, la informàtica i l’entreteniment gràcies a les xarxes de banda ampla.

La llar és el nou escenari de competició entre Google i Amazon

Google i Amazon dominen el mercat de la llar digital

En el procés d’automatitzar les vivendes, els més avançats sempre han sigut els japonesos que es van distingir per invertir en tecnologia en les vivendes des de fa dècades. Posteriorment aquesta tendència es va anar estenent a la resta del món occidental. En l’actualitat existeix una gran varietat de dispositius i una oferta àmplia de serveis per a les vivendes i edificis. Primer van ser els sensors per obrir i tancar llums; els vàters automatitzats o els robots de la neteja. Aquests últims es van convertir fa uns anys als regals estrella per a les festes nadalenques. El descens de preus d’aquests dispositius ha permès que es popularitzessin.

Notícies relacionades

Ara el protagonisme l’estan prenent els gegants tecnològics, que tenen la vista posada en la llar digital. En concret, Google i Amazon s’estan dedicant de forma intensa a ampliar la seva oferta. Existeix una competència intensa entre ells. Només cal revisar les novetats que han presentat en els últims mesos per a la llar digital. Els seus universos domèstics s’integren a divisions completes com la de Google Home o Amazon Echo, amb els seus respectius assistents digitals (ja sigui Alexa o Hey Google).

La qüestió important és explicar el perquè de l’interès d’aquestes companyies per l’àmbit privat. La resposta és simple: les dades que recolliran els dispositius sobre les rutines personals dels diferents membres de cada llar. Recordin que les dades són el petroli del segle XXI. Per això és un territori especialment sensible, on s’ha de garantir la privacitat i la transparència de la recollida de les dades. Així mateix, els consumidors han de ser conscients del que compren i a què s’exposen. Ja saben: la comoditat té un preu.