Un sector en expansió
Catalunya, 'hub' logístic
Hi ha més demanda d'empreses que volen situar-se al nostre territori que oferta de naus
zentauroepp51294960 beard191209175422
La logística s’està desenvolupant a tot el món a causa de dos fenòmens globals; la internacionalització creixent de les empreses, amb el consegüent desplaçament de mercaderies per tot el món, i l’auge imparable del comerç electrònic, que a Catalunya ja representa el 5% de les nostres compres.
A Catalunya acabarem l’any amb unes xifres extraordinàries, tant quant a l’absorció de superfície logística, 600.000 m2, com quant a la taxa de disponibilitat de naus logístiques, que és pràcticament nul·la, indicador que hi ha més demanda d’empreses per establir-se al nostre territori que oferta de naus. De fet, aquest any hi ha hagut empreses amb necessitats de superfície d’entre 5.000 i 10.000m2 a la primera corona de Barcelona que no han trobat on ubicar-se, amb la consegüent pèrdua d’oportunitats per al nostre teixit empresarial.
La nostra situació geogràfica, que ens permet distribuir mercaderies a Europa via terrestre, així com la connexió amb Àsia i Amèrica a través dels ports de Barcelona i Tarragona, ens doten d’un gran potencial per convertir-nos en un ‘hub’ logístic de primer ordre. Però perquè això passi és necessari que fem front a tres reptes rellevants: desenvolupar més naus logístiques, formar el talent adequat que demana el sector i fer compatible aquesta activitat amb el respecte envers el medi ambient.
Respecte al primer repte, s’ha de tenir present que no només patim d’escassetat de naus acabades, com ho demostra l’anòmala taxa de disponibilitat, d’un 2,9% a tot Catalunya, sinó també d’una insuficient planificació de sòl logístic. Tant és així que, al ritme d’absorció actual, tot el sòl logístic que s’ha planificat per als pròxims cinc anys serà consumit en un únic any, cosa que demostra que la planificació urbanística va molt per darrere del ritme que demanen les nostres empreses.
S’ha de tenir present que la demanda logística es concentra a la primera corona de Barcelona, una àrea de fins a 30 quilòmetres de la capital, que acapara el 75% de l’absorció de superfície logística. És difícil revertir aquesta centralitat, ja que vivim immersos en un fenomen d’urbanització creixent, per la qual cosa esn hem de preparar per donar resposta a una Gran Barcelona que anirà guanyant força i generarà noves exigències. Però també hem d’esforçar-nos a generar més pols logístics a Catalunya. Des d’aquest punt de vista, infraestructures com el Quart Cinturó i el Corredor Mediterrani són imprescindibles per generar més ‘zones prime’, és a dir, àrees d’alta demanda per part de les empreses, i així aconseguir un desenvolupament territorial més equilibrat.
El segon repte és formar el talent que els nous operadors logístics estan demanant, ja que el 60% de les empreses que es dediquen a la logística declara tenir problemes per trobar professionals aptes. Temps enrere els perfils contractats per la logística eren mossos de magatzem i altres professionals poc qualificats, però a data d’avui la logística està demanant perfils formats en programació i en noves tecnologies, ja que gran part de les naus logístiques estan altament robotitzades i digitalitzades. Aquesta evolució constitueix una oportunitat excel·lent per transformar perfils poc qualificats en professionals amb coneixements digitals i tecnològics.
Notícies relacionadesEl tercer i últim repte és fer compatible tot aquest dinamisme econòmic que pot aportar-nos la logística, en forma de noves empreses implantades al nostre territori i de llocs de treball qualificats, amb el respecte envers el paisatge i el medi ambient. Actualment, les naus ja estan aprofitant les seves cobertes per convertir-se en autosuficients energèticament; el pròxim pas hauria de ser bolcar energia a la xarxa.
S’han d’entendre els fenòmens globals que ens impacten i com podem jugar les nostres cartes, marcades feliçment per una situació geogràfica privilegiada i una gran tradició de dinamisme empresarial. Però necessitem fer front als reptes de planificar més sòl logístic allà on es concentra la demanda, invertir en formació i preparar els perfils professionals que encaixin amb aquesta nova economia i seguir els adequats criteris de sostenibilitat i de respecte amb el medi ambient. Fem-ho; la logística és la clau perquè el nostre teixit empresarial es connecti amb el món i pugui obrir-se a noves oportunitats.