EDITORIAL

El 'low cost' arriba al tren

Els usuaris accepten un servei menys sofisticat per un preu més baix, però no dolent com passa amb algunes aerolínies

1
Es llegeix en minuts
avlook

avlook

Els trens d’alta velocitat, que Renfe comercialitza amb la marca AVE, han revolucionat el transport de passatgers a Espanya. Especialment ho han fet en elcorredor entre Barcelona i Madrid, en el qual han desplaçat en pocs anys a l’avió com a mitjà de transport per als viatges d’empresa, aquells en què l’usuari no paga directament i en què l’eficiència i la fiabilitat pesen més que el preu. De manera que aquest corredor no ha entrat, ni en tren ni en avió, en el mercat de les companyies low cost. 

Fins araera impossible trobar bitllets a baix preuper desplaçar-se entre les dues principals ciutats espanyoles.Però Renfe, amenaçada per la irrupció de la competència durant els dos pròxims anys, ha decidit jugar la carta dels preus baixos i a partir de la pròxima primavera planteja bitllets d’entre 10 i 60 euros per trajecte amb menys prestacions que les que ofereix en els serveis convencionals i que comercialitzarà amb la marca AVLO. 

Enormes possibilitats

El projecte és, d’entrada, unabona notícia per als usuarisi obre enormes possibilitats per al turisme interior, per als intercanvis culturals i per als paquets turístics per a estrangers. Les relacions entre aquestes dues capitals no poden ser només de negocis, i una iniciativa com aquesta pot ajudar a trencar molts tòpics a mitjà termini. 

Amb tot, els consumidors tenen ja una certa experiència amb aquesta mena d’ofertes i Renfe haurà de tenir en compte el que ha passat amb les companyies low cost en el cas de la navegació aèria. Les regles són clares: els usuaris accepten rebre un servei menys sofisticat a canvi de pagar menys, però al que no estan disposats és a suportar un mal servei (retards, anul·lacions imprevistes, etcètera) i ni de bon tros a ser víctimes d’ofertes enganyoses en les quals el preu anunciat va pujant al llarg del procés de contractació a l’afegir serveis bàsics, com pot ser l’equipatge. Benvingut sigui el low cost sempre que no signifiqui una degradació inacceptable del servei.