La Contra
Cuirasses de vida i mort
zentauroepp53723807 monegal200611151314
El coronavirus no té l’exclusiva de la mort. Una evidència que semblava oblidada perquè la pandèmia ha capitalitzat el final de moltes vides. Massa vides. El 37% de totes les que s’han produït a Espanya només els mesos de març i abril quan el comptador no semblava tenir límit ni la dalla descans. I a l’estadística li falten setmanes. I precisió. Perquè una cosa és morir «de» i una altra «amb» Covid-19. I encara que la preposició no reverteixi l’adeu ni el dolor dels afligits sí que importa a la ciència i a la salut pública. Tant com a la precisió del llenguatge i, especialment, per a la sana expressió dels sentiments. Així ho entenen les famílies que no es van poder acomiadar de les víctimes. No és el mateix per superar el dol haver pogut estar «amb» elles que viure la seva absència «sense» haver pogut agafar-los una mà, fer-los un petó, abraçar-los el cos i tenir la sensació de quedar-se amb el seu esperit per sempre. Encara que hagués sigut només per un instant. Aquell que, segons el clàssic, ens pot fer creure que «la mort semblava bella en el seu bell rostre».
Malgrat el nou temor, les causes principals de morts continuen sent les provocades pel sistema circulatori i el càncer. I aquest últim, implacable, en dos dies s’ha endut dos artistes, dos referents, dos mons i molta creativitat.
«No es lluita contra el càncer. El càncer és invencible», li va dir Rosa Mª Sardà a Jordi Évole no fa gaire en televisió. I tot i que la ciència posi objeccions a la seva convicció a través dels seus avanços i balanços, l’actriu ho reblava argumentant que «és una qüestió que els que s’ocupen de tu tinguin més o menys encert al programar unes certes medicacions». Cap especialista l’hi podria objectar.
«L’amistat és l’única que no m’ha enganyat, que no m’ha traït, que m’alimenta la vida i em dona alegria» escrivia al seu llibre ‘Un incident sense importància’. Una espècie d’autobiografia a la seva manera, a la manera Sardà, que era una característica, un estil de fer i dir però, sobretot, d’estar. I així es va instal·lar en les nostres vides àvides d’emocions mentre arrossegava aquella dura cuirassa que l’aïllava de tot i que la va convertir en un ésser dur i inexpugnable per a qui no sabés o no pogués trobar l’escletxa per on deixava que li acariciessin l’ànima, l’amistat, l’amor fratern, les úniques coses que li podien interessar en l’estadi en què, sense proposar-s’ho, es trobava. Així ho va deixar dit i així va ser perquè així ho va voler.
«La vida és un regal», escrivia Pau Donés al seu llibre '50 palos... y sigo soñando'. Un compendi de raons i estímuls, opinions sense retrets i al·licients sense fre. Pàgines en què malgrat assenyalar que des del principi de la seva malaltia la cosa es presentava malament, calculava les opcions que li quedaven per canalitzar els seus molts al·licients. Tants, que li sobraven i contagiava a qui se li acostés. Però l’aritmètica li va fallar. I no per error propi, ni per pèrdua d’esperança. Va ser perquè també en ell els tumors se li van imposar als desitjos i el bitxo va poder més que els seus anhels. A diferència de la Sardà, es va allunyar de les cuirasses i es va acostar a la transparència. I ho va rematar escrivint malgrat la seva dislèxia i component malgrat la seva carència. I així, durant dues dècades va cantar de manera tranquil·la i serena amb més profunditat de la que aparentava. Amb la senzillesa de qui sap el que busca i ho troba. Amb la mateixa facilitat per comunicar que els seus seguidors per corejar.
Notícies relacionadesAquesta setmana, el Pau i la Rosa Mª han baixat de l’escenari i ens han recordat que, per acostumar-nos a la mort, no hi ha més remei que acostar-se-li.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.