CAMPANYA ESTIUENCA NEGRA

Determinació, coratge i imaginació

La pandèmia ha afectat de forma especialment crua els municipis turístics, que han de fer un esforç extra davant la previsió de l'augment de l'atur i el risc de col·lapse dels serveis socials

2
Es llegeix en minuts
salouok

salouok

L’atzar ha fet que la pandèmia esclatés a les portes de la temporada turística i, és evident, que l’ha afectat de ple. El sector preveu que aquest any la facturació caurà uns 15.000 milions d’euros. No cal ser un gran expert en macroeconomia per intuir que les conseqüències seran més atur i risc de col·lapse dels serveis socials, entre d’altres.

El turisme representa el 12% del PIB de Catalunya. Però a nivell local aquest percentatge es multiplica per 5, 6 o 7. En municipis com Salou, Sitges, Roses, Lloret, Santa Susanna o Calella, el turisme significa el 60%, 70% o 80% del seu PIB. Però aquest any no hem vist les imatges de carrers i avingudes plenes de visitants. El que hem vist són hotels tancats i poquíssims turistes. Els municipis turístics patim d’una manera directa i crua aquesta realitat.

Superàvit polèmic

La gravetat de la situació requereix, per part dels ajuntaments, determinació, coratge i imaginació per superar el mal tràngol. Determinació per saber estar al costat dels nostres emprenedors posar a la seva disposició tots els recursos disponibles. Tots. També els que formen part del superàvit que generem els ajuntaments que fem bandera d’una gestió eficient. Coratge per dir en veu alta que és incomprensible i inacceptable que amb un impacte socioeconòmic tan dur els ajuntaments hagin de fer préstecs a l’Estat. I imaginació per aprofundir –per exemple– en el desenvolupament de models de destinació turística intel·ligent, utilitzant el valor afegit de les noves tecnologies. I aquestes eines també cal posar-les al servei de la seguretat. Per exemple, treballant per obtenir certificacions com el Safe Tourism Certified, que garanteixin els protocols de seguretat i higiene. Perquè la seguretat ens dona tranquil·litat i no hi ha pitjor virus que la por.

Notícies relacionades

He parlat dels emprenedors  perquè ells són –sobretot– la punta de llança de la recuperació econòmica. I els demano que continuïn sent un exemple de valentia, mantenint una relativa normalitat en un moment en què res és normal. La valentia que han demostrat els empresaris del sector turístic, que, malgrat una temporada tan difícil i incerta, han optat per obrir els seus establiments. Els ho vull agrair. També vull agrair els treballadors del sector el seu esforç i professionalitat. I, en aquest sentit, vull demanar que es generalitzin les prestacions socials d’aquests treballadors per garantir la seva subsistència en els mesos que vindran d’un hivern especialment cru.

Els municipis turístics som una peça clau també en aquesta recuperació socioeconòmica efectiva i volem que la nostra veu formi part d’aquests reptes tan importants que tenim al davant. Perquè darrere de la fredor de les xifres hi ha persones amb nom i cognoms, famílies que veiem pels nostres carrers i places, i sabem les dificultats per arribar a final de mes. I si oblidem les persones, haurem fracassat com a municipi i com a país.