Editorial

La jornada escolar en temps de virus

Qualsevol decisió sobre l'horari lectiu ha de ser presa amb consens i en el marc d'una reflexió més general sobre l'organització horària

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp54928340 santa coloma de gramenet 14 09 2020 vuelta al cole regreso a201028205733

zentauroepp54928340 santa coloma de gramenet 14 09 2020 vuelta al cole regreso a201028205733 / FERRAN NADEU

Implantar la jornada completa (de 9 a 14 hores) a les escoles és una vella demanda d’alguns col·lectius. Amb el coronavirus, els seus defensors addueixen que cobra més sentit ja que redueix la mobilitat. Però el Govern no opina el mateix. La conselleria d’Educació addueix molts arguments per rebutjar aquest horari a primària. Per sobre de tot, els dubtes sobre el seu efecte en el rendiment escolar. A més, retarda l’hora del dinar, incrementa les desigualtats educatives i genera problemes de conciliació familiar, en un moment en què la logística familiar ja està prou tensada pels confinaments intermitents i la necessitat d’adaptar horaris al toc de queda i de protegir els avis.

Mentre que els defensors de la jornada completa asseguren que les hores de més concentració de l’alumnat és al matí, altres experts apunten la dificultat de mantenir l’atenció durant tantes hores seguides, encara més en aquells estudiants amb problemes d’aprenentatge. El debat és important. Precisament per això és imprescindible que qualsevol decisió sigui presa amb consens i en el marc d’una reflexió més general sobre l’organització horària que el context actual ha fet més pertinent.