Veïna de Sants

Taques negres

Podríem aprofitar que la pandèmia ens ha posat davant els nassos què són necessitats i què són trivialitats per ignorar campanyes que van en detriment de molts drets

1
Es llegeix en minuts
GRAFCAT4982. BARCELONA, 24/11/2020.- Una persona pasa ante un comercio que anuncia descuentos por el Black Friday, la fiesta del comercio importada de Estados Unidos que da el pistoletazo de salida a la campaña de Navidad, y que los comerciantes catalanes afrontan con la esperanza de empezar a dar salida al stock acumulado durante estos meses y la incertidumbre de cómo se comportarán este año los consumidores. EFE/Alejandro García.

GRAFCAT4982. BARCELONA, 24/11/2020.- Una persona pasa ante un comercio que anuncia descuentos por el Black Friday, la fiesta del comercio importada de Estados Unidos que da el pistoletazo de salida a la campaña de Navidad, y que los comerciantes catalanes afrontan con la esperanza de empezar a dar salida al stock acumulado durante estos meses y la incertidumbre de cómo se comportarán este año los consumidores. EFE/Alejandro García. / Alejandro Garcia (EFE)

Van començar a aparèixer fa uns anys, no molts, a finals de novembre. Viure al barri que presumeix de tenir el carrer comercial més llarg d’Europa va afavorir que veiés com, de mica en mica, començaven a proliferar taques negres enganxades als aparadors. A les primeres on les vaig veure va ser a les botigues i franquícies de grans empreses i cadenes, amb aquella desimboltura que tenen per iniciar tradicions com si ens fessin un regal. Amb campanyes llampants, cridaneres i impactants visualment, com per dir-nos: o ara o mai, demà valdrà un 40% més, ¿què  esperes? T’estem fent un favor, ¿que no ho veus? 

Notícies relacionades

Jo el que veig és que les taques negres han proliferat tant que, en qüestió de dos o tres anys, han acabat inundant el carrer de Sants. No només els aparadors de les botigues i franquícies, sinó de la majoria. Puc estar equivocada, però estic convençuda que moltes han acabat penjant les seves taques negres particulars als aparadors arrossegades per unes dinàmiques de mercat pensades pels grans senyors propietaris d’imperis tèxtils o tecnològics o cosmètics o el que sigui que posseeixin. Aquests descomptes i ofertes d’avui, just abans de la campanya nadalenca, no són un favor que ens fan a nosaltres, sinó a ells mateixos: poden donar sortida a estocs sobrants (i que si no venen avui tornarem a trobar en les rebaixes i ‘outlets’ de demà), setmanes abans han inflat alguns preus perquè ara sembli que són millors i, a més a més, incentiven, per posteriorment aprofitar-se’n, un consumisme compulsiu que practiquem quan no posem consciència ni responsabilitat en allò que fem. 

Podríem aprofitar que la pandèmia ens ha posat davant els nassos què són necessitats i què són trivialitats per ignorar campanyes i accions grans que van en detriment de molts drets –laborals i humans– i fer més cas i donar més suport a la proximitat, als preus justos i a les condicions dignes. Voler descomptes està bé, però intentar canviar el món a través dels nostres actes crec que ens compensa molt més que qualsevol Black Friday.