La identitat a internet

Qui vol ser popular

Les xarxes socials no es van dissenyar per ser un vehicle de l’autenticitat, sinó per augmentar l’abast d’una narrativa

1
Es llegeix en minuts

Qui m’havia de dir que a mig camí del doctorat descobriria que l’expressió ‘reality show’ serveix per descriure continguts capaços de causar-me absoluta fascinació.

Notícies relacionades

 ‘The Circle’ és un ‘reality show’ britànic disponible ara a Netflix en el qual els participants competeixen per un premi de 50.000 lliures en unes condicions que ara, després d’una pandèmia mundial i la quarantena, se’ns fan menys excepcionals que el 2018, quan va sortir el programa. Els participants es muden a diferents pisos d’un mateix edifici aïllat del món exterior. Sense telèfon ni accés a mitjans de comunicació ni l’omnipresent companyia d’internet, els participants hauran d’interactuar entre ells mitjançant l’ús d’una xarxa social tancada en la qual només és possible xatejar i participar en diferents activitats programades. Els participants hauran de votar als seus companys de competició diverses durant la competició i qui rebi els millors ràtings serà proclamat vencedor del programa.

Però abans de les votacions, abans de llançar-se a les activitats grupals i entaular converses, els participants s’han de crear un perfil. Com si estiguessin obrint el seu primer compte en una xarxa social real, trien fotos, escriuen una descripció, invoquen emoticones i ‘hashtags’ i creen la versió d’ells mateixos que consideren més apropiada per guanyar el concurs. Però no tothom decideix presentar-se a la xarxa social com la persona que és realment, i els que trien aferrar-se a aquesta veritat quedaran curts en l’intent de ser ells mateixos. Les xarxes socials no es van dissenyar per ser el vehicle d’aquesta autenticitat que tant ens agrada valorar per sobre de totes les coses, sinó per facilitar la creació i augmentar l’abast d’una narrativa que, com més concreta i fàcil de digerir, més propensa a l’èxit serà. La identitat real no és ni concreta ni fàcil de digerir, però si estem immersos en el constant concurs de popularitat que és la vida, convé saber que va guanyar el concursant que més mentia.