Reptes de futur

Super3, 30 anys d’èxits. ¿I ara, què?

El Super3 ha de ser una referència poderosa, atractiva i molt competitiva per afrontar el futur amb la mateixa ambició amb la qual va néixer

3
Es llegeix en minuts
zentauroepp55393239 programa de canal super3  manduka para teletodo201016165648

zentauroepp55393239 programa de canal super3 manduka para teletodo201016165648

Fa 30 anys, la televisió pública de Catalunya va obrir un camí de gran importància. Un camí equiparable al que van obrir les primeres emissions de TV-3, pocs anys abans. L’11 de febrer del 1991, amb el Super3, va néixer la primera oferta infantil de la llavors Corporació Catalana de Ràdio i Televisió. El Super3 va ser innovador i pioner, obert a la participació activa de nens i nenes, amb una programació transgressora i sorprenent, i un imaginari de personatges i cançons que seria un referent per a tota una generació.  

Tres dècades després, l’abast del Super3 ha desbordat per complet la pantalla de televisió, amb un dels clubs més grans del món, amb un milió i mig de membres, i un extraordinari poder de convocatòria que ha demostrat la seva força a les impressionants festes dels súpers que hem viscut a l’Anella Olímpica de Montjuïc.  

El Super3 no només ha sigut un fenomen televisiu: ha sigut un fenomen social. Actualment, el 40% de la població infantil de Catalunya forma part del Club Super3. Continguts com ‘Mic’, per als més petits, acumulen grans audiències en l’entorn digital, amb milions de reproduccions. També ho fan altres programes, com ‘Una mà de contes’ o ‘Manduka’. Capítol a part mereix l’‘InfoK’: amb gairebé 20 anys d’història, és un dels pocs informatius dirigits al públic infantil que hi ha al món, juntament amb els de la BBC o la NOS neerlandesa, amb un gran èxit d’audiència i nombrosos reconeixements, gràcies a la seva qualitat i valentia.  

No tinc cap dubte que el Super3 ha sigut una de les fites més importants per a la cultura i la llengua catalanes, per haver sigut capaç de crear un univers que els més petits han sentit com a propi a través de valors universals i inclusius. L’exigència amb la qual es tracten tots els seus continguts ens han fet mereixedors d’aquesta història d’èxit i confiança. 

Avui, amb 30 anys de vida, el Super3 s’enfronta a grans reptes, en una de les seves etapes més crucials, en un escenari global en el qual l’accés als continguts digitals s’ha multiplicat exponencialment i on la llengua catalana pràcticament no existeix.  

Si els nens i nenes no tenen accés a continguts atractius en català en els formats i plataformes on solen accedir, promocionats i posicionats competitivament, l’ús de la llengua catalana en un àmbit tan rellevant es converteix en residual. Amb les perspectives actuals, si res canvia, està en risc el futur de tot un ecosistema creatiu, cultural i industrial.  

 En aquest escenari, el Super3 ha de ser una referència poderosa, atractiva i molt competitiva. Una referència com han sigut aquests 30 anys, per afrontar el futur amb la mateixa ambició amb la qual va néixer. 

Continuar tenint continguts innovadors de la més alta qualitat, en l’idioma propi, és primordial per a qualsevol comunitat lingüística i cultural, per la qual cosa el projecte de continguts dirigits a nens i joves és una prioritat per a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Representa una oferta estratègica de present però especialment de futur.  

Notícies relacionades

L’oferta de contingut audiovisual infantil en català ha d’estar garantida i ser accessible, atractiva i interessant. Es tracta d’un compromís estratègic per al nostre país que necessita, més que mai, un consens general per acompanyar-lo, per proporcionar-li la inversió necessària.  

Després d’haver perdut més del 60% de la capacitat d’inversió en continguts audiovisuals, la CCMA necessita recuperar els nivells de finançament en apostes estratègiques com l’evolució del Super3, que està immers en una profunda i ambiciosa transformació digital. Tenir un marc de finançament per als pròxims anys que sigui suficient i estable per portar a terme aquest repte és fonamental, i és ara mateix sobre la taula, amb la proposta d’un nou contracte programa entre la Corporació i el Govern de la Generalitat de Catalunya.