El futur del mercat laboral

Infraestructures digitals i nous llocs de treball

Els nous perfils requereixen d'ajustos en la formació professional i universitària

3
Es llegeix en minuts
Barcelona 14 01 2021 Sociedad  Facultat de telecomunicacions de Barcelona UPC  Examens presenciales universitarios  Ambiente en una aula donde se realiza un examen  UPC zona universitaria   AUTOR  Manu Mitru

Barcelona 14 01 2021 Sociedad Facultat de telecomunicacions de Barcelona UPC Examens presenciales universitarios Ambiente en una aula donde se realiza un examen UPC zona universitaria AUTOR Manu Mitru / MANU

La societat connectada demanda d'un ampli desplegament d'infraestructures de telecomunicacions, que ajuden a completar la digitalització de l'economia i el desplegament complet de la xarxa 5G. Això necessita de nous perfils professionals i d'una revisió en la Formació Professional i universitària. De fet, alguns llocs de treball tindran alta demanda i altres requeriran d'una gran col·laboració entre empreses i institucions educatives. Vegem com evoluciona aquest àmbit al nostre país i a nivell internacional, ara que hi ha una alta demanda de competències i habilitats digitals en el mercat laboral.

Demanda d’instal·ladors professionals

El desplegament de les xarxes 5G necessita d'un major nombre de professionals de les telecomunicacions. Aquesta infraestructura amplia les connexions permetent el que es coneix com el Internet de les coses. Això suposa un major nombre d'antenes i dispositius que permetin enviar senyals. Urgeixen tècnics per a la seva instal·lació i reparació. Aquests llocs de treball són difícils de cobrir, perquè requereixen una capacitació especialitzada i el treballador necessita tenir habilitats com poder treballar en les altures, sota condicions climàtiques adverses en moltes ocasions i les seves tasques impliquen certa perillositat.

El cas més il·lustratiu de la manca de professionals és el dels coneguts com els "escaladors de torres de telecomunicacions". Són perfils amb alta demanda que han requerit accions de formació i capacitació per part de les empreses, en col·laboració amb les institucions educatives. Per exemple, als Estats Units ja s'han iniciat un conjunt de programes per formar instal·ladors per tot el país, especialment per cobrir les zones rurals. La demanda és alta perquè es calcula que el desplegament d'aquestes xarxes 5G podria crear en total 4,5 milions de llocs de treball.

Altres perfils estan vinculats a l'enginyeria de construcció, a la gestió de projectes i operacions de camp, al mateix temps que altres tècnics hauran ocupar-se d’una actualització de llocs de xarxa per oferir connectivitat 5G. Això incrementarà la demanda en el sector de les telecomunicacions. En el cas d'Espanya, les dades de l’ONTSI indiquen una tendència positiva en la creació d'ocupació del sector TIC, amb un increment de l'5,5 per cent en els últims cinc anys. No obstant això, l'índex DESI segueix assenyalant com una de les seves debilitats la manca de competències digitals per una gran part dels professionals espanyols en comparació amb la mitjana europea.

L’actualització de la Formació Professional

L'escenari digital obliga les institucions educatives a actualitzar-se i respondre a les noves demandes del mercat laboral. El govern espanyol acaba de presentar l'avantprojecte de Llei Orgànica d'Ordenació i Integració de la Formació Professional. Aquesta proposta té com a objectiu dotar aquest àmbit educatiu d'un marc regulador actualitzat que li permeti formar els nous professionals de l'àmbit de les TIC. És a dir, una revisió del catàleg nacional de les ofertes formatives adaptat als requeriments de l'economia digital, així com a un futur més sostenible.

Notícies relacionades

La gran aposta és la FP dual com una de les sortides per ajustar les demandes laborals. Es tracta de millorar la col·laboració entre els centres educatius i els de treball. Es vol definir millor els àmbits d'actuació de cada un i els requisits que han de tenir els formadors per adequar aquests ensenyaments professionals als entorns laborals canviants i complexos.

Competències digitals i microcredencials

La formació universitària no queda exempta d'aquesta renovació. En l'àmbit de les TIC, s’han de reforçar les competències digitals dels seus estudiants i del seu professorat. Al seu torn, l'oferta de microcredencials es considera la via més ràpida per oferir especialitats en un curt període de temps. Es tracta de títols expedits per les universitats que responen a temàtiques molt especialitzades com a resposta a la demanda laboral. És la manera de competir també amb altres ofertes formatives no reglades proposades per institucions, empreses o grans corporacions com Google. És temps de grans reptes per a l'ocupació i la formació professional i universitària.

Temes:

Ocupació 5G