Paral·lelismes Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Els bojos (feliços) anys 20

La dècada, vista ara, i conegut el seu desenllaç, em recorda una mica aquests grans magatzems on posen música alegre a massa volum perquè consumeixis molt i ràpid

3
Es llegeix en minuts
Ball a l’aire lliure a la Torrassa de Montjuïc als anys 20.

Ball a l’aire lliure a la Torrassa de Montjuïc als anys 20. / PÉREZ DE ROZAS

Que seran bojos ho tenim tots taxativament clar. El que encara no sabem és si seran feliços. 

Malgrat que ja ens acostem al 2022, i de moment el més esbojarrat ha sigut un concert asseguts en cadires i el més temerari, entrar a orinar en un bar oblidant la mascareta a la taula de la terrassa, els experts continuen vaticinant que acabem d’arrencar una dècada que serà molt similar al desenfrenament dels ‘bojos anys 20’ (o ‘els feliços anys 20’) del segle passat. 

De moment, jo només desitjo que no siguin tan bojos per tornar a viure sense penicil·lina, inventada cap a finals d’aquella dècada, i busco al meu voltant luxosos mobles d’art-déco, tot i que de moment només els veig d’Ikea. 

És cert, clar, que els paral·lelismes queden macos: llavors també se sortia d’una pandèmia global (la grip espanyola) i la gent es va animar a estrenar cotxes i a pagar electrodomèstics a terminis. I que, després de tanta vida gris, s’anhela la brillantor d’una dècada associada al jazz, al xarleston, a l’estrèpit de trompetes i tambors, als serrells bufons i als novel·listes amb molta classe. 

No puc evitar pensar, tanmateix, que llavors aquella pandèmia havia segat gairebé 50 milions de vides, a les quals caldria sumar-hi els més de 20 milions de morts de la Primera Guerra Mundial. Del trot del feixisme a Europa millor que no en parlem, perquè la veritat és que els vestits de Coco Chanel eren molt bonics; les ocurrències de Breton, molt agosarades, i els quadros de Klee, preciosos.

La dècada, vista ara, i conegut el seu desenllaç, em recorda una mica aquests grans magatzems on posen música alegre a massa volum perquè consumeixis molt i ràpid.

«¡La vida cantava a la cantonada esperant l’hora de sopar! ¡La vida repartia còctels al carrer! ¡Hi havia àvies entre aquella multitud, convençudes que podrien participar en una carrera de cent iardes, i guanyar-la!», va escriure, no sense sornegueria, Fitzgerald, el gran novel·lista de la famosa dècada, ‘Hermosos y malditos’. En una altra, ‘Suave es la noche’, presenta un personatge que s’embolica a consumir de manera obsessiva: «Tot el sistema, a mesura que avançava amb el seu pes abassegador, eixordador, donava una brillantor febril a alguns dels actes més característics de Nicole, com comprar en grans quantitats, de la mateixa manera que es reflectien les flames al rostre d’un bomber que es manté al seu lloc davant un foc que comença a propagar-se».

Durant mesos, amb l’hostaleria tancada o restringida, molts s’han sentit ‘El gran Gatsby’, per citar una novel·la més del mateix escriptor, organitzant xeflis a casa seva. I potser els ‘botellons’ siguin el nostre equivalent dels antres clandestins durant la Llei Seca. I les compres per internet puguin ser encara més veloces. De gàngsters sempre n’hi ha hagut i sempre han portat vestit, tot i que sovint, a més, tenen càrrecs directius en les elèctriques. 

Notícies relacionades

De la mateixa manera que ens podíem treure la mascareta per consumir, en un futur sense la mascareta podrem consumir encara més. I si la Covid va viatjar més ràpid que algunes pandèmies passades gràcies a la globalització, nosaltres viatjarem més per sobreposar-nos a la tristesa. 

Però, si un s’hi fixa, totes les grans novel·les sobre aquella època són exquisides, sí, però amb una elegància desesperada i trista. Totes retraten l’eufòria per remarcar la ressaca. Totes parlen d’una festa, d’una dècada, que va acabar, cap al 1929, amb un crac borsari, amb un llum d’aranya de vidre caient amb tot el pes del luxe al centre de la pista. Pel que sigui que arribi, obriré una ampolla.

Temes:

Història