Tendència Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Nòmades digitals: ¿turistes o professionals emergents?
Diferents països europeus han creat nous visats per atraure aquests professionals digitals
Maria Vanacloig teletrabaja desde su casa en la playa de Xavia, en Alicante, en julio del año pasado. /
Durant els primers mesos de la pandèmia els nòmades digitals van ser protagonistes de nombroses notícies. Aquests professionals treballen de forma remota des de qualsevol lloc del món. S’han convertit en un col·lectiu molt atractiu per a governs i ciutats. Per això és un bon moment per analitzar qui són realment, si han de ser considerats com un nou tipus de turistes o més aviat un perfil professional en alça. Vegem què ens n’indiquen les dades.
¿Qui són i a què es dediquen?
Segons diversos estudis els nòmades digitals són persones joves d’entre 26 i 36 anys que escullen un lloc per treballar de manera remota. Trien ciutats que tinguin bon clima, bona connexió a internet, allotjament assequible i un nivell de seguretat alt. Busquen també poder treballar sense els lligams de les oficines tradicionals i són usuaris dels nous espais coneguts com a ‘coworking’ i de les activitats dels anomenats ‘clubs socials’. Tot això amb l’objectiu de viure noves experiències.
Les destinacions que trien van canviant segons l’època de l’any. Per consultar quines són les més sol·licitades, hi ha un portal anomenat Nomadlist que ofereix a aquests perfils una comparativa entre les ciutats més atractives. A mitjans d’octubre, les primeres cinc posicions les ocupen Lisboa, Porto, Budapest, Canggu i Ericeira. És a dir, tres de les cinc localitats preferides són portugueses. Entre les ciutats espanyoles destaquen Santa Cruz de Tenerife, Las Palmas de Gran Canària i Barcelona, que es troben entre les 25 amb més demanda.
S’ha creat tot un vocabulari en anglès relacionat amb aquest tipus de professionals. Es diu que busquen viure en ‘colivings’, residències que els ofereixen comoditats i bones localitzacions. Treballen en els nous espais professionals anomenats ‘coworkings’. I combinen el que s’ha denominat ‘workation’, que és la suma entre treball (‘work’) i vacances (’vacation’). Fins i tot s’ha definit un lema per descriure el seu estil de vida: ‘Move your desk, change your life’. Vindria a ser alguna cosa així com ‘trasllada el teu escriptori i la teva vida canviarà’.
¿Turistes o professionals?
El nombre de nòmades digitals està creixent en els últims tres anys i la pandèmia també ho ha afavorit. Per exemple, als Estats Units es va passar de 7,3 milions el 2019 a 10,9 milions el 2020. Aquests professionals es mouen per tot el món. Alguns els consideren una nova classe de turistes i d’altres els classifiquen com una categoria professional emergent. El que és cert és que s’han convertit en un nínxol de mercat molt interessant per al sector de l’hostaleria i la restauració de moltes ciutats.
Notícies relacionadesSón diferents les accions de promoció turística en recerca d’aquest tipus de viatgers. El cas de les illes Canàries n’és un bon exemple. La seva Conselleria de Turisme ha emprès diferents campanyes per atreure captar aquest tipus de professionals perquè estableixin la seva residència en alguna de les illes, sent Gran Canària, Tenerife o Lanzarote les destinacions més atractives. També l’‘Espanya buida’ ha iniciat un conjunt d’accions a la recerca d’aquest col·lectiu perquè veu en ells l’oportunitat d’atraure nous residents i així reactivar l’economia d’aquesta zona.
Visats i altres incentius
Un altre factor addicional està en oferir un règim econòmic i fiscal favorable al seu estil de vida. Diversos països europeus estan oferint visats especials per als nòmades digitals. Destaquen els programes d’Estònia, Alemanya, Portugal i Croàcia. En el cas espanyol, la nova llei de les 'start-ups' preveu accions especials per atraure aquests professionals i facilitar-los la seva residència. A part de la burocràcia dels tràmits, els avantatges fiscals i tributaris són elements decisius per a l’elecció. Els avantatges d’Estònia són difícils de trobar en altres destinacions europees. D'aquí que no només es tracta d’oferir bon clima i gastronomia, sinó que una fiscalitat atractiva també és un factor essencial per atraure aquests professionals. No només es tracta de vendre sol i platja, sinó que els diners continuen sent un factor decisiu. Prenguem-ne nota en el cas del nostre país.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.