Ideari pervers Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Nazis i el passat

El furibund antisemita Joseph Goebbels, ministre de Propaganda de Hitler, és el passat i està superat, ¿o no?

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp42752868 foto correspondiente al libro de ian kershaw   hitler 1936 1180402182635

zentauroepp42752868 foto correspondiente al libro de ian kershaw hitler 1936 1180402182635

El furibund antisemita Joseph Goebbels va ser el pare de la propaganda nazi i responsable del Ministeri d’Educació Popular i Propaganda, creat per Adolf Hitler a la seva arribada al poder el 1933. El seu ideari:

1. Principi de simplificació i de l’enemic únic. Individualitzar l’adversari en un únic enemic.

2. Principi de la transposició. Carregar sobre l’adversari els mateixos errors o defectes, responent l’atac amb l’atac.

3. Principi de l’exageració i desfiguració. Convertir qualsevol anècdota, per petita que sigui, en amenaça greu.

4. Principi de la vulgarització. «Tota propaganda ha de ser popular, adaptant el seu nivell al menys intel·ligent dels individus a qui va dirigida. Com més gran sigui la massa a convèncer, més petit ha de ser l’esforç mental a fer».

5. Principi d’orquestració. La propaganda s’ha de limitar a un nombre petit d’idees i repetir-les incansablement, presentades una vegada i una altra des de diferents perspectives, però sempre convergint sobre el mateix. «Si una mentida es repeteix prou, acaba per convertir-se en veritat».

6. Principi de renovació. S’han d’emetre constantment informacions i arguments nous a un ritme que quan l’adversari respongui, el públic ja estigui interessat en una altra cosa.

7. Principi de la versemblança. Construir arguments a partir de fonts diverses, a través dels anomenats globus sondes o d’informacions fragmentàries.

8. Principi de la silenciació. Fer callar sobre les qüestions sobre les que no es tenen arguments i dissimular les notícies que afavoreixen l’adversari.

9. Principi de la transfusió. Per regla general la propaganda sempre opera a partir d’un substrat preexistent, ja sigui una mitologia nacional o un complex d’odis i prejudicis tradicionals.

Notícies relacionades

10. Principi de la unanimitat. Arribar a convèncer molta gent que pensa «com tothom» i crear una impressió d’unanimitat.

Goebbels tenia trastorn narcisista de personalitat. És el passat i està superat, ¿o no?

Temes:

Nazisme