Reptes i avenços del transport sostenible Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Per què el 2022 serà un any clau per a la mobilitat

La recuperació de la nostra capacitat per desplaçar-nos és un dels més eficaços indicadors de la tornada a la normalitat

3
Es llegeix en minuts
Per què el 2022 serà un any clau per a la mobilitat

Si hi ha un any esperat per molts aquest és el 2022, que serà el de la transformació en una economia més digital i en un món més just i sostenible. Atès que la recuperació de la nostra capacitat per desplaçar-nos és un dels més eficaços indicadors de la tornada a la normalitat, fem un repàs de les principals fites per al 2022 en matèria de mobilitat sostenible, segura i connectada al nostre país.

Aviat es desenvoluparà l’acabada d’aprovar Estratègia Espanyola de Mobilitat Sostenible, Segura i Connectada, un document que guiarà les actuacions del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en els pròxims 10 anys sobre els reptes en la mobilitat de persones i transports de mercaderies del segle XXI. Relacionada amb això, també està prevista l’aprovació de la llei de Mobilitat Sostenible i Finançament del Transport, per a les mesures de l’Estratègia que requereixin regulació normativa. I es crearà l’anomenat Sistema Nacional de Mobilitat, amb l’objectiu de coordinar i cooperar en matèria de transport i mobilitat entre totes les administracions públiques amb competència en la matèria.

Quant a la mobilitat segura, la fita més important serà l’entrada en vigor, cap a l’abril, de la nova llei de Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària. Una modificació normativa que actualitzarà diversos preceptes de la llei sobre el Permís per Punts. Una eina que s’ha demostrat vàlida per reduir la sinistralitat a la carretera, però que era necessari actualitzar per millorar l’eficàcia del sistema, adaptar-la als temps i reforçar la seguretat viària, i ja amb referències al vehicle automatitzat.

Sobre la mobilitat sostenible, la delimitació durant el 2022 de les Zones de Baixes Emissions (ZBE), principalment en municipis amb més de 50.000 habitants, serà la mesura destacada. La restricció de la circulació a determinats vehicles segons el seu distintiu ambiental i nivell d’emissions fomentarà utilitzar vehicles i maneres de transport més netes. És més, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d’Espanya, aprovat al juny per la Comissió Europea, inclou un pla de xoc de Mobilitat Sostenible, Segura i Connectada en entorns urbans i metropolitans que impulsi la descarbonització de la mobilitat urbana i millori la qualitat de l’aire.

Avenços i projectes rellevants

Si parlem de mobilitat connectada, el 2022 veurem dos avenços rellevants. D’una banda, els Sistemes Avançats d’Ajuda a la Conducció (ADAS). Alguns passaran a ser obligatoris per l’entrada en vigor del reglament europeu per a l’homologació dels vehicles. D’altra banda, el desenvolupament del principal projecte de mobilitat connectada del nostre país: el DGT 3.0. La iniciativa aspira a crear una espècie de ‘núvol’ del trànsit que rebi i enviï incidències sobre la circulació en temps real i de manera personalitzada per a cada usuari, una cosa que es reforçarà gràcies a l’impuls de la xarxa de telefonia mòbil 5G. Amb aquesta tecnologia s’incrementarà de manera exponencial la qualitat en la transmissió de dades, del núvol als vehicles i entre vehicles.

Per finalitzar aquesta aproximació al que ens portarà el 2022 en mobilitat ens hem de referir a una de les joies de la indústria espanyola: la de l’automoció. I, amb aquesta, un projecte estratègic al sector: el PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat. Aprovat el 2021 pel Consell de Ministres i per la Comissió Europea, se centra a crear un ecosistema necessari per al desenvolupament i fabricació de vehicles elèctrics i connectats mitjançant l’impuls a la indústria de l’automòbil, sostenible i connectat, i a la generació de noves activitats.

Notícies relacionades

El seu desenvolupament preveu una inversió de més de 24.000 milions d’euros entre 2021-2023, amb una contribució del sector públic de 4.300 milions d’euros i una inversió privada de 19.700 milions. Es preveu generar 140.000 llocs de treball i una contribució al PIB d’entre l’1% i l’1,7%. Així mateix, s’arribarien el 2023 als 250.000 vehicles elèctrics matriculats i entre 80.000 i 110.000 punts de recàrrega desplegats.

Finalment, altres projectes rellevants relacionats amb la bicicleta, el ferrocarril, el transport marítim o l’aeri, així com altres reformes normatives relacionades amb la xarxa pública de recàrrega elèctrica o l’hidrogen, tindran lloc el 2022. Per això, es pot afirmar que aquest any serà clau per a una mobilitat que farà que deixem a les futures generacions un món més sostenible, segur, compartit i connectat.