Supermercats fantasma Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

¿Qui no té deu minuts per comprar?

El mercat ens està agafant per la solapa perquè adquirim coses que, per anar bé, no hauríem ni de desitjar

2
Es llegeix en minuts
¿Qui no té deu minuts per comprar?

Laura Guerrero

Segur que n’heu vist anuncis, jo per Barcelona en veig a tot arreu. Getir, logo lila i groc. Són cadenes de ‘supermercats fantasma’, ‘dark stores’ en anglès, que et prometen la compra a casa en deu minuts. Això funciona amb supermercats sense clientela i treballadors amb carretó corrent pels passadissos agafant els productes, que passaran en mans d’un repartidor que tindrà 8 minuts de rellotge per arribar al domicili. Això només és possible mitjançant l’anomenada ‘capil·laritat immobiliària’: tenir una xarxa de centres ben tupida.

El desembarcament d’aquestes empreses és opulent i generós: grans campanyes de publicitat, grans ofertes, xecs regal de 15 euros. L’objectiu és captar clients encara que es perdin diners: hi ha fons de capital de risc invertint-hi grans sumes, i, com sempre, les dades que se n’obtinguin sobre patrons de consum seran informació valuosa aplicable a molts àmbits.

En una entrevista, la directora general de Gorillas a Espanya parlava de «feina estimulant» i «adrenalina positiva», com a eufemisme d’estrès. Sembla ‘Black Mirror’, però és el 324.

Les problemàtiques dels 'supermercats fantasma' són múltiples: l’adquisició massiva de locals com a clau de la continuïtat del model de negoci agreuja la pressió immobiliària salvatge, que fa anys que expulsa gent de casa seva i projectes del barri. Un repartidor a contrarellotge obrint-se pas entre el trànsit és un risc per a ell mateix i per a la resta, i el flux constant de repartidors (unes 1.500 entrades i sortides diàries) anul·la qualsevol activitat possible en aquell tram del carrer i voltants. A més, tot benefici que facin anirà en detriment de la resta d’establiments, supermercats tradicionals i mercats de barri.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Hi ha una voluntat en brindar al consumidor unes comoditats concretes, que es redueixen a la immediatesa i el repartiment a domicili. Ni drets laborals per als treballadors, ni productes de proximitat, ecològics, de comerç just, ni arrelament del projecte al barri, res. I jo em pregunto: ¿qui necessita la compra en deu minuts? ¿A qui realment li cal acudir a empreses d’aquest tipus? ¿Quants recursos s’estan invertint en aquests serveis totalment insostenibles? Ser conscient de tota la cadena existent entre el paquetet de festucs i tu, ¿no et dissuadeix de cap manera?

El mercat ens està agafant per la solapa perquè adquirim coses que, per anar bé, no hauríem ni de desitjar. I no puc evitar pensar en el nadó de Nick Jonas i Priyanka Chopra, nascut per gestació subrogada. Els seus pares són una parella heterosexual, rica, famosa i sense problemes de fertilitat; simplement, a les seves agendes no els convenia una fecundació (sí, heu llegit bé), i un embaràs i un part sempre són una murga. I l’adopció (per la que haurien tingut totes les facilitats) té inconvenients: sí, són criatures que ja estan fetes, possiblement estiguin creixent en condicions millorables i necessiten una família... però no tenen el teu material genètic. I això és una autèntica llàstima. Per a les criatures.

Temes:

Supermercats