Article de Xavier Arbós Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

La tornada de Joan Carles I

Davant els últims episodis coneguts del rei emèrit ens falta normativa concreta que aclareixi fins on arriba l’autonomia del rei en actuacions que no passen pel BOE

3
Es llegeix en minuts
La tornada de Joan Carles I

EFE / LAVANDEIRA JR.

Ha tornat Joan Carles I, i la seva tornada ha posat en evidència una zona grisa en la regulació de la monarquia, sobretot referent a l’autonomia del monarca regnant. Hem pogut escoltar, amb versions contradictòries, periodistes d’àmplia experiència en el seguiment dels assumptes de la Casa Reial. Se’ns ha dit que el programa de Joan Carles I ha sigut decidit pel seu fill Felip VI, que no ha volgut accedir al desig del seu pare de pernoctar a la Zarzuela. Altres informacions assenyalen La Moncloa com a responsable que l’anterior cap d’Estat dormi a Galícia, a casa d’un amic. 

Joan Carles I no té cap responsabilitat institucional, i, formalment, és un ciutadà comú que pot viatjar per Espanya. Això no significa que, com passa amb qualsevol altre ciutadà, pugui passar la nit on vulgui. Les instal·lacions de la Zarzuela estan a disposició del cap de l’Estat, i no se li pot imposar la presència de ningú, ni tan sols en una visita familiar en uns termes que el rei no desitgi. D’altra banda, tampoc el Govern pot dir-li al rei com gestiona la seva agenda privada: amb qui menja, on ho fa i qui passa la nit a la seva residència. Crec, doncs, que a qui li corresponia decidir és a Felip VI, i podem suposar que ho ha fet, llevat que algú ho desmenteixi oficialment.

Dit això, cal recordar que tant el rei com el Govern tenen un deure genèric d’assegurar el funcionament regular de les institucions. Això significa que, davant els últims episodis coneguts de Joan Carles I, el cap de l’Estat i el Govern estan en l’obligació de comunicar-se perquè les funcions constitucionals del rei no es vegin afectades per la lamentable erosió del prestigi de Joan Carles. Així, tot i que la decisió última hora sobre la relació de Felip VI amb el seu pare depèn de l’actual rei, la lleialtat institucional del Govern obliga aquest a fer les recomanacions que consideri oportunes.

Aquestes consideracions, com he apuntat, se sostenen en la lògica del sistema. Tenim una monarquia parlamentària, on la Constitució disposa que els actes institucionals del rei requeriran sempre la ratificació d’un membre de l’Executiu, o, per tramitar la proposta d’un candidat a la presidència del Govern, el president del Congrés (article 56.3). Però ens falta normativa concreta que aclareixi fins on arriba l’autonomia del rei en actuacions que no passen pel Butlletí Oficial de l’Estat.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Pensem en els actes institucionals en els quals el monarca pronuncia discursos: la Pasqua Militar o la inauguració de l’any judicial, per exemple. Si hi acudeix o no per presidir-los, ¿depèn només del seu criteri? El que diu, ¿ha de ser acordat amb el Govern? És probable que estiguem d’acord que la resposta a la primera pregunta ha de ser un no, i que la segona ha de ser resposta afirmativament. Però seria molt millor que hi hagués una llei de la Corona que servís de referència perquè quedessin clares les obligacions públiques del rei i les que queden en el seu àmbit privat. I més important, i encara més delicat, el marge d’autonomia de què ha de disposar per no ser instrumentalitzat per un Govern desitjós d’aprofitar la seva figura amb finalitats partidistes, així com el que no pot fer, ni tan sols en la seva agenda privada, en relació amb interessos privats d’empreses o particulars.

Es dirà, amb raó, que cap llei pot entrar a fons i eficaçment en aquests terrenys, i que s’ha de confiar en el sentit de responsabilitat institucional del monarca i dels que es relacionen habitualment amb ell. Però la direcció de l’Estat, tant en monarquies com en repúbliques, és una institució que ha de gaudir de prestigi perquè pugui disposar, en moments crítics, de l’autoritat moral imprescindible per representar i cohesionar una societat. El nostre temps, i les xarxes socials, són poc deferents cap a qualsevol autoritat, i el que per a una generació resulta obvi, per a la següent és discutible. És inevitable, però no sempre és positiu. L’ideal seria la pedagogia de l’exemple, però, per si no n’hi hagués prou, s’ha de pensar a legislar.

Temes:

Joan Carles I