Article de Núria Iceta Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

A propòsit de la ficció al cinema

Quantes capes de lectura té ‘Nelly & Nadine’, el documental de Magnus Gertten que hem pogut veure a Docs sobre la història d’amor de dues dones que es coneixen al camp de concentració de Ravensbrück

1
Es llegeix en minuts
A propòsit de la ficció al cinema

En el mateix cap de setmana en què es clou la 25a edició del Docs Barcelona, el sempre provocador Albert Serra declara a ‘El suplement’ de Catalunya Ràdio des del Festival de Cannes que no li agraden els documentals perquè no deixen marge a la ficció. I que si el seu cinema no «s’entén» és perquè no hi ha res a entendre sinó a viure, que les plataformes ja van plenes de pel·lícules que s’entenen fàcilment. Bé, ja sé què vol dir, però la realitat, per sort, és molt més complexa.

Notícies relacionades

Quantes capes de lectura té ‘Nelly & Nadine’, el documental de Magnus Gertten que hem pogut veure al Docs sobre la història d’amor de dues dones que es coneixen al camp de concentració de Ravensbrück, i la història de la descoberta que en fa Sylvie, la neta de Nelly, a partir dels records que tenia guardats en una capsa sense obrir des de feia anys.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

“Res és real, socialment, fins que s’expressa” diu l’escriptora Joan Schenkar, a mesura que la relació amorosa entre les dues dones es va fent real en la memòria de Sylvie. Quina ficció van construir per digerir el passat i viure el present? Quanta bellesa i quantes preguntes en les imatges reals de l’arribada al port de Malmö de milers de supervivents dels camps nazis, entre ells la mateixa Nadine? Quant pesen encara els silencis a Polònia, quan la televisió nacional no entra en la coproducció de la pel•lícula perquè sap que no la podrà emetre? O a la Xina, on la figura de Nadine és exaltada però naturalment ometent la seva condició sexual? Quanta realitat està preparada per acceptar Sylvie quan posa la seva història en mans d’un cineasta? Quantes connexions neuronals se’m desvetllen a partir de les cartes familiars que jo també guardo en una carpeta, com bé sap l’amiga que m’ha dut al cinema? Atreta per la frase de Schenkar no paro fins a comprovar que és l’autora de la biografia de Patricia Highsmith, una de les meves escriptores favorites. Vincles per trobar el nostre lloc, afectes per ajudar-nos a viure, vida és enllà de la mort, realitat i ficció.

Temes:

Documentals Cine