Article de Care Santos Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
¿Què ens fa por?
El festival de Sitges és, per un espectador atent, un bon lloc per prendre el pols al que som, que res defineix millor que allò que ens terroritza
És una pregunta seriosa. Em refereixo al títol d’aquesta columna. Pensin-ho. Facin una llista de cinc coses que els facin una por irracional. Vull dir, que no són vàlides respostes com «la pròxima pujada de l’euríbor» o «el rebut de la llum». Em refereixo a les pors atàviques, les que tenen a veure amb l’amígdala, que és la part més antiga i menys racional del nostre cervell, i també amb el nostre instint de supervivència.
Fa uns anys un estudi va demostrar que un dels objectes quotidians que més terror provoca en les persones és la tele apagada. Més específicament, el que es reflecteix a la pantalla fosca de la tele apagada. Aquest mirall negre (no és casual que hi hagi una sèrie que es tituli, precisament així, ‘Black Mirror’) ens dona peu a imaginar tota mena de coses. També tenim por a la foscor, als pallassos, als sorolls inesperats, a les coses que corren per terra, a les rialles massa estentòries i –atenció– al nostre propi reflex al mirall. Tot molt primitiu. I tot espremut moltes vegades pel cine de terror, que és interessant per moltes raons, la principal, perquè apel·la a allò que no sabem dissimular.
Entretots
Aquesta setmana s’ha inaugurat el Festival de Cine Fantàstic i de Terror de Sitges. Podria enumerar un munt de raons per les quals assisteixo al festival, però em quedaré només amb dues: Sitges és l’únic lloc de tots els que conec on la gent aplaudeix, xiula i celebra amb gran galimaties allò més macabre o sagnant. No em diguin, que, tal com està el món, no és d’agrair tal vàlvula d’escapament.
La segona és perquè Sitges és, per un espectador atent, un bon lloc per prendre el pols al que som, que res defineix millor que allò que ens terroritza. No és casual que en les últimes edicions hagin proliferat pel·lícules de terror centrades en les relacions de gènere, la maternitat, la nostra relació amb les màquines, amb el menjar, amb el planeta i, per descomptat, amb la nostra pròpia imatge. Sitges és moltes coses magnífiques. Però també és el nostre reflex, fidel i terrible, al mirall.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.