El nostre món és el món | Per Joan Tapia Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

València i el cotxe elèctric

El diari ‘Levante - El Mercantil Valenciano’ celebra el 150è aniversari i mostra la seva capacitat de convocatòria

3
Es llegeix en minuts
València i el cotxe elèctric

Leonard Beard

No hi ha gaires diaris que puguin celebrar 150 anys. ‘Levante - El Mercantil Valenciano’ n’és un, tot i que la seva vida –com la d’Espanya– ha sigut accidentada. Nascut com a diari progressista, després de la Guerra Civil es va convertir en el ‘Levante’ i va acabar dins la premsa del Movimiento. La història canvia el 1984 quan el grup Prensa Ibérica l’adquireix –en el procés de privatització dels mitjans de comunicació de l’Estat– i poc després ‘Levante - El Mercantil Valenciano’ és la capçalera.

Ara hi ha hagut una gran exposició de les portades del diari en totes les seves èpoques i dilluns es va celebrar el 150è aniversari en un acte amb més de 1.500 convidats que va demostrar la força del diari, el seu poder de convocatòria i la seva capacitat de vertebrar el territori. Levante - El Mercantil Valenciano, com molta premsa regional, té un caràcter més transversal i menys ideologitzat que la premsa de Madrid. 

En l’acte hi van ser moltes personalitats, des de Ximo Puig, president de la Generalitat, fins a Carlos Mazón, candidat del PP en les pròximes autonòmiques, i el president de les Corts Valencianes, Enric Morera. Javier Moll, president de Prensa Ibérica, que en el seu conjunt lidera avui la venda de diaris, va remarcar la ja llarga implicació en la societat valenciana i la ferma voluntat de reflectir la seva pluralitat social.

Un dels premis va ser per al CaixaForum València, fruit de la voluntat d’Isidre Fainé i Ximo Puig i inserit en un edifici de la Ciutat de les Arts i les Ciències que es va obrir el juny passat i ja ha rebut 450.000 visitants. Però el de la innovació tecnològica, que era per a Volkswagen (VW) per la inversió a la fàbrica de bateries de Sagunt, va ser ajornat perquè encara no hi ha acord entre el Govern i la multinacional sobre la quantitat de les ajudes en el Perte del vehicle elèctric. La inversió de VW (fàbrica de bateries i electrificació de les de Martorell i Landaben) és de 7.000 milions, que arriben als 10.000 amb les empreses associades.

La inversió màxima del Perte (el 15%) seria de 1.500 milions i VW aspira a un mínim de 700 que dilluns passat eren només 160 i que ara han pujat a 400. Espanya és el segon país europeu productor d’automòbils, però no tenim cap marca pròpia i el retard en aquest Perte és difícil d’entendre. Hi ha condicions de Brussel·les i el Govern ha de ser escrupolós en les subvencions, però Espanya no pot perdre el tren en un sector que és l’11% del PIB i genera molts llocs de treball. La lentitud de la burocràcia és exasperant perquè seria absurd no aprofitar bé el pla de regeneració europeu que ens ha assignat 140.000 milions.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Ximo Puig admet inquietud, però creu que tot s’acabarà bé i està disposat a posar l’espatlla amb ajudes de la comunitat. Però el Perte afecta també Catalunya (4.000 milions per a Martorell) i Navarra (4.000 més per a Landaben). ¡Atenció, Aragonès! I no és admissible que a hores d’ara només s’hagin atorgat 877 milions dels 2.250 previstos per aquest Perte. Hi havia festa a València, però també inquietud pel futur de grans inversions de futur que es poden encallar.

Anem a la política. Els resultats de la comunitat en les autonòmiques del maig seran rellevants. Fa vuit anys que l’esquerra governa amb l’anomenat «pacte del Botànic» entre el PSOE, Compromís i Podem. No és un pacte fàcil, però ha funcionat bastant perquè el pes de Podem (8 escons) no és només molt inferior al del PSOE (27) sinó també al de Compromís (17). I el ‘feeling’ entre el PSOE i Compromís –més sense Mónica Oltra– és bo. A més, el candidat de Compromís serà el diputat Joan Baldoví, que ve del Bloc, un dels integrants de Compromís amb força entre els comerciants de molts pobles. 

Notícies relacionades

El president de les Corts, Enric Morera (Compromís) no palpa canvi en les autonòmiques malgrat la pujada del PP en les nacionals. Puig es mostra confiat i l’última enquesta (precisament del ‘Levante’) torna a donar majoria al Botànic. Però per si de cas, ha llançat un programa propi i planteja una rebaixa del tram autonòmic de l’IRPF per a les rendes menors de 60.000 euros quan el PSOE només la proposa fins als 20.000. 

¿Puig aposta més per la classe mitjana o creu que Sánchez el perjudica?