Àgora Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Tecnològiques: es pot fer millor, segur
El còctel de la gran renúncia, la renúncia silenciosa i ara la sortida forçosa ens haurien de fer reflexionar sobre com estem gestionant el talent
Algunes de les companyies que van créixer com els bolets durant el període àlgid de la pandèmia, com Peloton, Hopin i Lido Learning, van ser notícia fa pocs mesos pels acomiadaments massius i fins i tot pel tancament parcial o total de les operacions. Avui s’hi afegeixen els 11.000 acomiadaments de Meta, els 4.500 de Getir i els 3.700 de Twitter, totes empreses més conegudes que copen titulars. Els experts vaticinen que a tot el sector tecnològic s’hi perdran 100.000 llocs de treball aquest any que estem a punt de tancar.
Amb les seves exclusives bicicletes estàtiques de 2.000 euros, Peloton va aconseguir arribar a una valoració de 52.000 milions a principis del 2021. Avui, les seves accions han perdut un valor considerable. ¿Error de càlcul, davant el que per a alguns prometia que seria el final del contacte –físic– humà? La clau estarà a saber si els inversors estaran disposats a pedalar en una carrera en la qual hi ha més muntanya que contrarellotge.
Hopin, que va arribar a ser considerada el juliol del 2021 com l’’start-up’ de més creixement del món, ha anunciat, just un any després, la segona retallada que afecta el 29% de la plantilla. S’havia convertit en el guanyador de l’organització de conferències per a les principals companyies i esdeveniments corporatius, i va arribar a aconseguir una valoració de 7,8 bilions de dòlars. La tornada a la presencialitat complica la recuperació. El repte per a Hopin, i d’altres de similars, serà trobar un producte que probablement haurà de ser híbrid i no només digital.
Un tercer exemple, Lido Learning, ‘ed-tech’ índia, empresa fundada el 2019 que va arribar a aixecar 20 milions de dòlars d’inversió en només dos anys ha comunicat una important reducció de plantilla. L’educació ‘online’ va ser un dels verticals que més inversió va capturar durant la pandèmia. La tornada a classe ha significat un descens molt pronunciat dels usuaris. I ara ens preguntem: ¿seran capaços de reorientar la companyia i dedicar el mateix temps al negoci que, al seu dia, a la captació de fons?
¿És Peloton una empresa d’esport, Hopin una d’esdeveniments i Lido Learning, un ‘player’ educatiu? Segurament no. Són tecnològiques altament injectades de capital amb propostes d’alt valor a preu que, quan hi sumem el cost d’operacions i l’elevada inversió de màrqueting, no són capaços de cobrir despeses i molt menys d’obtenir els beneficis esperats per part d’aquest capital risc que espera retorn elevat.
Entretots
La incorporació massiva d’empleats, en el seu moment i els ajustos actuals són part del repte d’un directiu en un món cada vegada més volàtil i impredictible. Tanmateix, ha arribat el moment de qüestionar com es fa tant fitxatge absolutament desproporcionat de persones, que en ocasions deixen altres projectes per entrar en aquestes promeses infundades, i alhora com s’assumeix la manera en què es produeixen les sortides. Lamentablement, els últims casos d’empreses tan conegudes com Meta i Twitter, entre d’altres, no segueixen un model ni molt menys exemplar, en un moment en què la sostenibilitat i l’impacte positiu haurien de ser una prioritat a l’agenda directiva. La sostenibilitat va més enllà de l’impacte de la nostra empremta de carboni, va del planeta –per descomptat–, però també de les persones.
El còctel de la ‘gran renúncia’ –persones que deixen la feina per esgotament–, la renúncia silenciosa (’quiet quiting’) –que abandonen la feina sense donar més explicació– i ara la sortida forçosa –persones que són expulsades de la nit al dia sense més explicació– ens haurien de fer reflexionar sobre com estem gestionant el talent. Es pot i s’ha de fer millor. Segur.