Marc@ Royo
¡Bon 18-1750!
El color és una actiu fonamental per transmetre els valors de la marca o del producte
Comencem l’any a tot color. Perquè el 2023 és l’any del color Viva Magenta segons Pantone, una guia de colors amb un nom molt semblant al famós pa dolç nadalenc nascut a Milà. Aquest oracle del món del disseny i la moda va revolucionar el 1963 la indústria de la impressió amb el colorit PANTONE MATCHING SYSTEM®, «una eina innovadora que, a través d’un sistema de numeració, permetia organitzar els colors amb coherència a l’hora de seleccionar, articular i reproduir colors d’una manera uniforme i precisa, a qualsevol lloc del món», tal com defineix a la seva web.
I no va desencaminada: gràcies a la seva codificació serà possible imprimir un cartell amb el color Viva Magenta a Hong Kong, Reus o Montevideo i que el color sigui exactament igual. Si sentim l’eslògan «Pensa en verd», ens porta irremeiablement a una coneguda marca de cervesa. Ara, ¿de quin verd estem parlant? ¿Verd botella, verd kiwi, verd lloro, verd pistatxo? ¿O és un maragda, oliva, molsa, trèvol, menta o cocodril? ¿Qui s’atreveix a encertar? «Pensa en verd» aquí i a Múrcia, a Berlín i a Londres és pensar en el Pantone 7739 C per no equivocar-se ni mig to. I si volem que el nostre color corporatiu sigui el Viva Magenta hem de saber que és el Pantone 18-1750, no un fúcsia, un malva o un rosa fort.
Des de l’any 2000, el color Pantone de l’any el trien 40 especialistes en tendències visuals i artístiques del moment. Tenen en compte tant els colors que han triomfat al llarg de 12 mesos a la televisió, el cine, les arts visuals o la moda com els moviments socials, les destinacions de viatges o l’estil de vida dels mateixos consumidors. No deixa de ser curiós que per al 2023, un any que ens han pintat ‘grisfoscgairebénegre’ hagin triat aquest color, un to que representa l’optimisme i l’alegria.
Quan vaig crear Mosaiking el 2011, triar-ne el color corporatiu (100% Magenta) no em va resultar difícil; una marca personal no deixa de ser el reflex de qui hi ha darrere i el color magenta es va convertir en un espòiler del Viva Magenta del 2023. L’energia, la vitalitat, l’optimisme i sobretot la passió per les marques havien de formar part de la identitat corporativa de l’agència de publicitat.
Avui Pantone reuneix més de 10.000 estàndards cromàtics per aplicar en diferents materials, perquè saben que el color és un actiu fonamental. Cada vegada que un client ha de triar un color per a la seva estratègia creativa i disseny gràfic, el primer que s’ha de fer és proposar aquells colors que, pel seu significat i la seva emoció, transmeten els valors de la marca o del producte: blanc, gris, taronja, blau... El següent pas seria concretar si aquest blau és elèctric, cel, cobalt, nit, marí, turquesa o Klein, però ja amb el que anomenem pantonera a la mà, aquest mostrari de colors en forma de ventall que en conté totes les tonalitats.
Tot i que sembli senzill triar, resulta complicat decidir-se per un to o un altre. Pensem en tres de les xarxes socials més utilitzades: Facebook, Twitter i LinkedIn. Totes tres utilitzen el blau en el logo, però en tres tons diferents: el 7455 C, el 2131 C i el 2382 C. ¿Quin és quin? No sembla que importi molt... Tret de si un dia descobreixes que el famós ocell de Twitter ha pujat de to perquè ha volat del 2382 C al 2131 C. ¿Deu ser que perd identitat?
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.