Article de Oriol Amat Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Estratègies empresarials en temps d’alta inflació

Els que surten més mal parats amb la inflació són els que tenen els salaris més baixos, ja que els productes que més pugen pesen més a la seva cistella de la compra. Les empreses han de prioritzar que els més febles no perdin poder adquisitiu

3
Es llegeix en minuts
Estratègies empresarials en temps d’alta inflació

D’acord amb l’Eurobaròmetre, la inflació és ara el tema que més preocupa els europeus. Això, sobretot, és perquè erosiona el poder adquisitiu dels salaris i dels estalvis, i també provoca inestabilitat i pessimisme, de manera que augmenta el risc de recessió. Com deia Margaret Thatcher: «La inflació és la mare de l’atur i la lladre invisible dels que han estalviat».

La preocupació actual està justificada, ja que tenim taxes d’inflació que no es veien des dels anys vuitanta. Per sort, hem acabat l’any amb una inflació del 5,8%, que no és per tirar coets, però és molt menys que la que teníem fa sis mesos, quan superava el 10%. I, a més, és de les més baixes d’Europa. Als països bàltics, per exemple, la inflació supera el 20% anual. En qualsevol cas, la inflació continua sent massa alta i per al 2023, si es compleixen les previsions, rondarà el 4%, percentatge encara excessiu. Recordem que el Banc Central Europeu i la Reserva Federal dels Estats Units consideren que l’objectiu d’inflació hauria de ser del 2% anual.

Quan puja la inflació acostuma a ser per algun dels tres motius següents: hi ha escassetat de productes, hi ha molta demanda o bé hi ha un excés de diners. La inflació actual, que ve sobretot de l’augment del preu de l’energia i dels aliments, i de les restriccions a la cadena de subministraments a causa del covid-19, està provocada per una combinació de les tres causes esmentades. Amb aquestes taxes d’inflació, cal esperar que els bancs centrals continuïn apostant pels tipus d’interès alts, fet que ho seguirà posant difícil a empreses i consumidors.

Però aquest entorn advers no afecta de la mateixa manera a tothom. Hi ha guanyadors i perdedors. A la banda dels guanyadors tenim les empreses de productes de primera necessitat i les energètiques, les que controlen bé els costos, tenen productes amb millor relació qualitat-preu i les que poden apujar preus sense problemes. A la banda dels perdedors tenim les empreses amb productes cars i que són fàcilment substituïbles o prescindibles. També perden les empreses que tenen augments de costos, però no poden incrementar els preus, o les empreses endeutades a tipus d’interès variable. I les que depenen molt del preu de l’energia també estan patint. Com a mostra, tenim l’informe de Pimec que fa uns mesos alertava que el 30% de les empreses havien parat o reduït la producció a causa de l’increment del preu de l’energia.

Davant d’aquest panorama, convé recordar que en els moments més complicats hi ha empreses que moren, però n’hi ha d’altres que surten reforçades. Des que el 2021 va començar a pujar la inflació, veiem que hi ha empreses que continuen creant valor. Per començar, posen en marxa un equip de treball, liderat per la gerència, per coordinar totes les actuacions per tal de fer front a la inflació. A continuació, redueixen costos diversificant proveïdors, buscant productes substitutius, renegociant contractes, comprant a futur tancant el preu ara, redissenyant productes per tal de reduir els components més cars, apostant pel teletreball, i automatitzant i digitalitzant per millorar la productivitat. Però la reducció de costos té límits, ja que també hem de cuidar les persones. Molts treballadors estan perdent poder adquisitiu. I, com passa sempre, els que resulten més perjudicats són els que tenen els salaris més baixos, ja que els productes que més pugen pesen més a la seva cistella de la compra. Encara que sigui complicat, les empreses han de prioritzar el benestar de la seva gent i això implica que els més febles no perdin poder adquisitiu.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Si augmenten els costos, podem apujar els preus, però anant amb compte, perquè podem perdre vendes. Per això, cal seguir de ben a prop què fa la competència. També podem aplaçar compres o inversions que siguin prescindibles. També podem reduir el catàleg i concentrar-nos en els productes més sol·licitats i els que tenen més marge.

Totes aquestes mesures es resumeixen en el que recomana Warren Buffett: «El millor que pots fer per protegir-te de la inflació alta és ser excepcionalment bo en alguna cosa». No és fàcil, però no hi ha cap altre camí per seguir creant valor.