Article d’Alejandro Giménez Imirizaldu Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Bici metropolitana
S’ha d’aplaudir i celebrar la posada en marxa de l’AMBici, el pas següent seria asseure’s a sargir el mapa de retalls que forma el conjunt de carril bici de l’Àrea Metropolitana de Barcelona
Entre les meravelles que atresora la Filmoteca destaca una pel·lícula de set minuts titulada ‘Barcelona, vista tomada des de un tranvía’, de Ricardo Baños, de 1908. El tramvia recorre la columna vertebral de Barcelona, des de la Rambla fins a Craywinckel, pel passeig de Gràcia, la plaça de Lesseps i el carrer de Salmerón, avui Gran de Gràcia. Mostra una ciutat de comerços envelats i llums de gas, alegre, curiosa i endiumenjada: barret de bolet, pamela, còfia, polissó i màniga abullonada. Faldilles fins al terra empedrat. Carros de cavalls, tres o quatre cotxes i bicis. Un munt de bicis que se li creuen per davant. Unes van al seu aire. D’altres ciclistes es tomben per sortir a la foto. Més de 50 bicicletes entren i surten del pla seqüència en aquesta joia del cel·luloide, acolorida i disponible a les plataformes gratuïtes de vídeo més populars.
Si s’observa un mapa de Barcelona aclucant els ulls apareixen, entre més i menys eixamplament, polígons i barris d’autoconstrucció, uns filaments radials, llargs i tremolosos. Són els camins del transport a sang que sortien de les nou portes de la muralla medieval i solcaven el pla cap als pobles que avui donen nom als nostres barris antics: Sants, Hostafrancs, les Corts, Sarrià, Gràcia, Horta, la Sagrera, Sant Andreu i Sant Martí. Aquests carrers tossuts i estrets travessen la ciutat dels barris i s’estenen cap als municipis metropolitans amb sorprenent continuïtat: fins al Prat, l’Hospitalet, Esplugues, Montcada, Santa Coloma, Sant Adrià, Badalona i més enllà. Com que estaven pensades per a carros de bous, ruquets i cavalls, connecten poblacions amb eficàcia aprofitant els pendents més suaus del terreny. Per això resulten tan còmodes per als ciclistes de qualsevol edat i condició física.
Entretots
L’Àrea Metropolitana està formada per 36 municipis i fa uns 40 km de punta a punta. Des de qualsevol dels seus extrems es podria arribar fins a la plaça de Catalunya en una hora de bici a ritme suau. S’ha d’aplaudir i celebrar la posada en marxa de l’AMBici metropolità, que va arrencar el 30 de gener a sis municipis amb 55 estacions i 600 bicis, totes elèctriques. Sorprèn una mica que el sistema no casi d’origen amb el Bicing municipal de Barcelona. Sembla que hi ha hagut dificultats administratives. Però si la Comissió Europea va saber posar d’acord països i fabricants de tot el món perquè –gairebé tots– els mòbils tinguin el mateix carregador, no hi ha dubte que aquí també ho podrem aconseguir. Set estacions de transferència i un abonament metropolità compartit amb descomptes per als usuaris dels dos serveis apedaçaran de moment el desacord.
El següent pas seria asseure’s a sargir el mapa de retalls que forma el conjunt del carril bici de l’Àrea Metropolitana. El projecte de Bicivia que anuncia l’Àrea pot suposar una formidable contribució, però els ciutadans compromesos amb la mobilitat saludable i sostenible esperem el resultat de més i millors pactes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.