Article d’Alejandro Giménez Imirizaldu Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Trampes i cartrons

La ‘taxa Amazon’ té per objecte obtenir algun retorn de l’abús que els colossos del repartiment fan de carrers i contenidors. Benvinguda sigui

2
Es llegeix en minuts
Trampes i cartrons

Entra en vigor la ‘taxa Amazon’, un impost municipal per a operadors de mercaderies que facturen més d’un milió d’euros. Són 26 empreses que realitzen entrega massiva de paquets a domicili a Barcelona. Amazon, al capdavant, va començar venent llibres. Avui desplega un sistema logístic que et porta de tot a casa en poques hores. La seva facturació va arribar el 2022 als 513.000 milions de dòlars. La taxa té per objecte obtenir algun retorn de l’abús que aquests colossos del repartiment fan de carrers i contenidors. Benvinguda sigui. Només faltava en el trànsit una allau de furgonetes dièsel i camions d’escombraries. Vistes les seves xifres els farà poc mal. 

Notícies relacionades

El nou centre de distribució d’Amazon s’ubica al polígon del Torrent de l’Estadella, sobre una parcel·la de 30.000 m2. En urbanisme, un polígon és un sector de contorn angular ubicat al marge. Acostumen a emergir a terra ignota, sòl barat. Però queda tan poca superfície industrial a la nostra ciutat que s’ha convertit en espècie protegida, un linx ibèric de l’urbanisme municipal. O es cuida o s’extingeix. La regeneració del teixit productiu de Barcelona presenta desafiaments i oportunitats. Entre els reptes, l’amenaça de la deslocalització, una dimensió modesta –32.000 treballadors–, economia atomitzada, cadenes de producció curtes, investigació exigua, envoltants de baixa qualitat arquitectònica i una urbanització discontínua, descurada. La indústria local acumula dècades d’abandonament. Les fàbriques no aportaven glamur a la ciutat. Tallers, factories i magatzems ocupen molt i voten poc. Aquesta indiferència va castigar també el patrimoni fabril. Queden algunes xemeneies, vestigis indultats. Carme Ribas, arquitecta i urbanista defensora d’una ciutat dinàmica aporta idees: una indústria multiplanta. Hi ha antecedents. Des de les cases fàbrica a les formidables ‘warehouses’ del Poblenou, amb aquests sostres que aguanten tones, grans muntacàrregues i l’escala per fora. Baixar l’ocupació, que ara és del 80-90%. Tradueixo: per treure camions del carrer i que pugui un passejar o prendre’s un quinto als polígons, la càrrega i descàrrega s’ha de realitzar dins dels recintes. Així hi cabria algun arbre fora. Laia Grau, gerent d’urbanisme, dona compte del treball que, junt amb els tècnics de Sant Adrià, ha condicionat l’activitat d’Amazon a una millora de la xarxa viària del sector i a un horitzó de flota totalment elèctrica. La setmana que ve, explica, entra en vigor la llicència de repartiment, que obliga a grans comerços a disposar d’espais adequats per als ‘riders’, les condicions de treball dels quals no són només laboralment i econòmicament tramposes sinó fisiològicament inacceptables. A més es limiten, com fa París, les ‘black kitchens’ i els supermercats fantasma.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

¿Què més pot fer un? Bussejar entre les caixes que bloquegen la porta i sortir al carrer. El petit comerç espera amb un somriure i els braços oberts. Si no queda satisfet, torni. S’estalviarà vostè trampes. I cartrons.