NEWSLETTER
El cistell de consum, Juan Roig i papa Estat
El Govern i els grans supermercats farien bé a replicar el model francès i pactar rebaixes de preus als productes bàsics de manera temporal
Juan Roig retrà comptes aquest dimarts. El president de Mercadona, la cadena de supermercats espanyola més gran, anunciarà els resultats de l’any 2022. Tret d’imprevistos, la facturació creixerà, mentre que el benefici net i el marge operatiu minvaran pels costos més grans. Ja va passar així el 2021, quan Rússia encara no havia envaït Ucraïna ni la inflació s’havia desbocat tant.
Tot i així, les milionàries xifres semblaran obscenes a ulls dels detractors de Roig i del capitalisme, entre els quals destaca part de l’esquerra espanyola. Aquesta fa bé d’exigir bones pràctiques a les grans empreses i exemplaritat als seus líders en temps de crisi, però també ha de recordar el paper que els propietaris d’aquests grups tenen en la creació de riquesa i d’ocupació.
Roig verbalitzarà la contribució de la seva companyia en aquests àmbits i donarà la seva visió sobre un altre dels grans debats que és en boca de tothom: la creació d’un cistell de conum per combatre la inflació a la francesa, és a dir, pactada entre el Govern i els grans distribuïdors. Aquests oferiran diverses centenes de productes a un preu reduït durant un trimestre. Cada empresa designarà de manera voluntària quins articles triarà, que hauran de ser identificats amb els colors de la bandera francesa. El cistell de consum com a qüestió d’Estat.
Notícies relacionadesL’experiment gal, que es pot esperar que contribueixi a abaixar els preus i que no sigui una operació de maquillatge, és millor que res. El Govern espanyol i les grans cadenes saben que la inflació dels aliments continua en un inassumible 15% i que la baixada de l’IVA ha sigut insuficient. Per això, farien bé a pactar una mesura similar a la francesa, que, salvant les distàncies, sigui un incentiu per combatre la inflació i no una imposició obligatòria contra els beneficis dels capitalistes despietats.
Per la seva banda, les empreses, que haurien de comprometre’s que la rebaixa temporal l’assumirien elles contra els seus resultats i no contra els marges d’altres (indústria i productors-agricultors), haurien de ser transparents marcant quins productes inclouen, quin preu tenien abans, quant els costen i quin és el seu marge. Exemplaritat davant una espiral inflacionista que sí que ha de ser qüestió d’Estat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.