Intel·ligència artificial Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Hollywood no té por de la IA... i potser n’hauria de tenir
Els pitjors temors que Spielberg projectava a ‘Minority Report’ semblen estar-se fent realitat
La intel·ligència artificial (IA) és un conjunt de sistemes o tecnologies que permeten crear màquines que imiten la intel·ligència humana. És el que fa possible que un ordinador sigui capaç de prendre decisions, fer tasques típicament humanes i, fins i tot, millorar-les a mesura que recopila informació relacionada amb la resposta de l’usuari. També pot alterar la realitat a partir de paquets d’informació preexistents, creant versions alternatives pròpies amb tal nivell de precisió que són gairebé impossible de distingir d’un original. La IA està plenament integrada en la nostra vida. Tot el que toca es torna mal·leable, més eficient i s’executa a una velocitat sorprenent. Aquests són els avantatges que expliquen per què està conquistant Hollywood.
En els 90 molts vam anar al cine a veure ‘El corb’ moguts per una barreja de curiositat i fascinació. L’interès estava en la feina dels especialistes d’efectes visuals que havien incrustat digitalment la cara de Brandon Lee sobre el cos d’un doble. Va ser el que va fer possible acabar la pel·lícula després que un fatal accident va posar fi a la vida del protagonista. Ara la tecnologia s’ha sofisticat a una velocitat sorprenent. La IA permet rejovenir els actors, ressuscitar-los entre els morts i, fins i tot, fer que tinguin converses. Gràcies a ella és possible canviar les expressions facials o el que un actor diu, eliminant de cop la necessitat de muntar una nova (i costosa) sessió de rodatge.
La IA ja comença fins i tot a prendre-li la temperatura al procés creatiu. Als EUA, el sindicat de guionistes ha demanat als estudis que regulin l’ús del material produït per IA i tecnologies similars, una pràctica que ha començat a proliferar a les sales d’escriptura. Les possibilitats són, alhora, meravelloses i terrorífiques. Xatbots, ‘deep-fakes’ i programes generadors de continguts permeten coses que fa una dècada ens haurien resultat impossibles. «Imagina’t que poguessis demanar-li a una IA un final diferent per a ‘Joc de trons’, o que et posés a tu de protagonista», plantejava recentment, durant una intervenció a SXSW, Greg Brockman, el president i cofundador del grup d’investigació rere el cèlebre ChatGPT.
Entretots
Hollywood té un dilema. És evident que no pot negar els avantatges d’una tecnologia que pot fer en minuts el que a un equip de treball li costaria dies amb la meitat de cost. Per això, el mercat no amaga el seu interès. Segons dades difoses per ‘Los Angeles Times’, els fons d’inversió han tancat acords en projectes relacionats amb la IA per un valor superior a 7.000 milions des que va començar el 2023. Però la indústria també és conscient que la IA podria suposar un tret al peu pel que fa a l’autonomia del procés creatiu.
¿El talent és susceptible de ser programat? Molts opinen que la IA mai podrà ser veritablement creativa o original. Consideren que pensar com un humà i obtenir una idea a través de combinacions d’algoritmes mai es podrà equiparar al procés que vertebra una història nascuda en una ment humana a partir de les experiències viscudes. Articular una història que provoqui una reacció en un espectador requereix, segons la seva opinió, d’una amalgama de raó i emoció. Pot ser que la IA encara no hi arribi. Però tots els que treballen en el sector asseguren que és qüestió de temps. Tard o d’hora, l’aprenentatge se sofisticarà fins al punt que siguem incapaços de discernir la procedència del que estem veient. I, el que és pitjor, pel camí podria deixar d’importar-nos.
Fa unes setmanes, molt poc abans que tingués lloc la cerimònia dels Oscars de què se n’aniria amb les mans buides, Spielberg reconeixia en una entrevista amb Stephen Colbert fins a quin punt la IA el terroritza. «L’ànima és inimaginable i inefable. I no pot ser creada per cap algoritme», assegurava. Donar-li autonomia a una cosa que l’ésser humà ha creat perquè reemplaci el que abans creava un humà realment ens acosta a narratives distòpiques. Els pitjors temors que Spielberg projectava a ‘Minority Report’ semblen estar-se fent realitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.