Àgora Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Les escoles en gris i plata
L’educació diferenciada aprofita els ritmes madurativoneurològics d’homes i dones per treure el màxim partit de cada un
Tinc 24 anys i sóc exalumna de Les Alzines, una escola diferenciada de Girona. Cap als meus pares i la meva escola només tinc paraules d'agraïment per haver-me educat en els valors que em fan ser qui soc avui. Catalana, tot i que resideixo fora de Catalunya, em preocupa i afecta el que passa a la meva terra.
He estudiat Pedagogia i Magisteri i vaig obtenir dues beques per realitzar pràctiques: la primera, en una escola diferenciada a les Filipines; la segona, de la Fundació Princesa de Girona per al CEIP Ramon i Cajal, una escola rural mixta i pública de la que vaig aprendre molt. Ara sóc professora en una escola mixta-diferenciada.
Coneixent la mixta i la diferenciada, he comprovat que l'educació diferenciada del segle XXI potencia, no segrega. Per això soc cofundadora d’Iguales & Diferentes, una associació per promoure la nova educació diferenciada del segle XXI en condicions d'igualtat; tot el contrari d'una escola en 'blanc i negre'.
Avui confonem segregar amb diferenciar. Antigament, l'educació segregava: s'educava els nois per a la vida pública i les noies per a la llar. Avui dia, tots dos sexes tenen les mateixes oportunitats d'accés a l'educació, professors igualment qualificats, instal·lacions de qualitat similar i programes d'estudi idèntics. Per tant, i segons la UNESCO, l'educació diferenciada no és discriminatòria.
Conseller, cal conèixer per comprendre. Comprovarà que l'educació diferenciada dona solució a reptes d'avui: l'elecció d'enginyeries per part de les noies en escoles diferenciades és tres vegades més gran que a les escoles mixtes, segons la Universitat de Los Angeles. I el fracàs escolar masculí es redueix dràsticament: les escoles de nois de Nova York han aconseguit que el 89% dels alumnes afroamericans acabin els seus estudis respecte al 59% de la mitjana nacional.
Entretots
Potenciar
A Espanya, Patricia Andrés ha estat la número 1 de l'examen MIR del 2023 i va estudiar a Ayalde, un col·legi diferenciat de Bilbao. I Fuenllana, també diferenciat, és el col·legi amb la millor trajectòria en les proves PISA de 2014 a 2020.
Aquesta educació aprofita els ritmes maduratius-neurològics d'homes i dones per treure el màxim profit de cadascun. L'eficàcia del mètode és evident, per això molts dels seus antics alumnes tornen a triar aquests col·legis per als seus fills; i per als nostres fills sempre volem el millor, no és així? A punt de ser mare, m'agradaria poder decidir lliurement portar el meu fill a una escola així.
S'ha parlat de l'article de ‘Science’, però parlem de la investigació més extensa realitzada sobre educació diferenciada: el Govern federal dels EUA va analitzar 2.000 papers i va concloure que «la majoria dels estudis en àrees com l'èxit acadèmic i el desenvolupament socioemocional donen resultats que van des del suport a l'educació d’escoles d'un sol sexe fins a l'absència de diferències».
Notícies relacionadesInsisteixo, es tracta de forma personalitzada per potenciar i per aconseguir que la persona brilli i doni el millor de si. Això no és discriminació quan es busca la igualtat. Molts ja se n'han adonat: els EUA al 2001, França i Bèlgica al 2008 i Alemanya al 2013. Anglaterra i Austràlia tenen més tradició.
L'escola diferenciada finançada amb diners de tots és per a tots: per a tots aquells que la triïn i la valorin per educar els seus fills. L'escola diferenciada no és en blanc i negre, és de tots els colors que representen aquells qui opten per ella.