Context Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Obrir o no obrir, ‘that’s the question’
Podem parlar de posar el client al centre del nostre negoci o podem fer-ho de debò
Als deu diumenges i dies festius que el comerç de Barcelona podrà obrir durant el 2023 s’hi sumen 20 més per a les botigues emmarcades a la zona de més afluència turística. Aquestes dates s’han acordat amb les principals entitats del sector comercial de Barcelona, per la qual cosa no és lògic desenterrar antigues destrals de guerra entre el gran i el petit comerç. Nous temps dinamitzats per la pandèmia, la digitalització, el comerç electrònic i una crisi multisectorial i polifacètica que impacta amb una inflació mitjana a Europa del 7%. Totes les crisis ens ensenyen alguna cosa i, igual com la pandèmia va catalitzar la reinvenció d’alguns negocis, aquests nous temps ens estan deixant tres grans aprenentatges: 1r. La resiliència com a capacitat per resistir condicions de pressió i estrès. Qualitat que serveix d’empenta per a situacions de adversitat. 2n. Adaptabilitat, entesa com a virtut per abandonar vells paradigmes o costums que no resulten eficients ni eficaços amb la flexibilitat per respondre a les necessitats dels nous consumidors. 3r. Innovació per desenvolupar productes i serveis diferents dels existents al mercat i que, de veritat, aportin valor al client. Fora bo no oblidar aquestes tres lliçons. La qüestió no és si es tracta d’un centre comercial o un petit comerç, d’un ‘retailer’ o un comerç ‘online’, sinó si el model de negoci, independentment del seu format i mida, és capaç d’oferir productes i serveis que satisfacin les necessitats i expectatives dels clients de manera fàcil i accessible. Els productes que habitualment comprem –més d’una funcionalitat molt imitable– podem adquirir-los en diferents establiments on apareixerà la innegable importància que té el factor preu, tot i que no sempre comprem el més barat. Per això, és bo recordar i recuperar la importància d’una experta, càlida, acurada, educada, proactiva i empàtica atenció al client com a element de competitivitat i diferenciació del comerç. I no menys important és la capacitat d’un establiment per adaptar-se a les noves necessitats, ja que està demostrat que ‘anar de botigues’ és un motor d’oci, una activitat en la qual les persones trien passar el seu temps lliure recollint informació, emprovant-se i/o comprant els nostres productes. Libertad perquè cada negoci decideixi si li resulta rendible obrir diumenge. Podem parlar de posar el client en el centre del nostre negoci o podem fer-ho de debò. Podem fer que el client s’adapti als nostres horaris, procediments, etc., o bé, desenvolupar procediments i horaris empàtics amb les seves necessitats. Hi ha farmàcies accessibles al públic 365 dies i gimnasos oberts 24 hores. Més cobertura horària suposa nous llocs de treball i un impuls al comerç com a dinamitzador de l’economia i l’ocupació. Per al client, una oferta més accessible i ‘convenience’. La qüestió no és només si decideixo o no obrir diumenge, sinó com ho faig per aconseguir que l’obertura sigui rendible. Però aquesta és una altra qüestió que donaria per a una altra reflexió.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.