L’espiral de la llibreta Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

‘Platero es pequeño, peludo, suave’

El declivi de la comprensió lectora entre l’alumnat català

2
Es llegeix en minuts
‘Platero es pequeño, peludo, suave’

Eliott Reyna | Unsplash

A l’escola ‘boomer’ on em van escolaritzar, una bírria d’escola de barri, que ni tan sols tenia pati perquè la canalla es desfogués, teníem una assignatura anomenada Lectura, així, tal qual. En realitat, era una maria, una hora de farcit entre classes, per no empipar a casa abans d’hora ni malejar-nos massa al carrer. La donava un professor molt veterà —vestit gris impecable, corbata de llacet, santíssima paciència— mitjançant un llibre amb fragments breus d’aquí i d’allà, el ‘Quixot’, Baroja, faules de Samaniego, ‘Platero y yo’: «‘Se diría todo de algodón, que no lleva huesos. Solo los espejos de azabache de sus ojos son duros cual dos escarabajos de cristal negro’». Unes vegades, el profe demanava a un alumne de manera aleatòria que llegís en veu alta; altres vegades, que resumíssim per escrit el que cadascú havia llegit. Un col·le mediocre, però mira. En general, crec, la meva generació va aprendre a llegir.

Ara, a Josep González-Cambray, el conseller d’Educació, li sembla «preocupant» la falta de comprensió lectora de l’alumnat català. En efecte, l’informe PIRLS del 2021, un examen internacional que avalua nens de 4t de primària (entre 9 i 10 anys), col·loca Catalunya de fanalet vermell (507 punts), a la cua d’Espanya, només davant de Melilla (498) i Ceuta (496). O sigui, una caiguda de 15 punts respecte a l’informe del 2016. ¿Només «preocupant»? Ja fa anys, molt abans de la pandèmia, que els professors adverteixen el declivi pel progressiu menysteniment de les humanitats en els plans d’ensenyament i per les retallades ‘Manostijeras’ que va estrenar el Govern d’Artur Mas (amb el suport d’ERC, per cert, en els últims trams).

Pacte d’Estat

Notícies relacionades

Barracons. Falta de biblioteques escolars. Mètodes que desatenen la literatura i altres formes de la cultura. Alguns mestres, de les últimes fornades, sense cap vocació, amb formació dèbil. Sous magres. Massa pantalletes. Caldria destinar més mitjans a les aules d’acollida, on s’integra l’alumnat immigrant que s’incorpora al sistema educatiu de manera tardana. I si calgués reforçar el castellà en alguna instància concreta, tampoc seria per posar el crit al cel. Cas per cas. Més cintura. Més capacitat de reacció.

La lectura suposa la porta al coneixement, i si no existeix no hi ha pensament crític que valgui. Caldria forjar un gran pacte d’Estat per fomentar l’interès pels llibres a les escoles i, no obstant, preferim mantenir-nos atrinxerats en el fang, en la garrotada goyesca.