L’espiral de la llibreta Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Mort sobre mort a les planes d’Ucraïna

2
Es llegeix en minuts
Mort sobre mort a les planes d’Ucraïna

SERHII SMOLIENTSEU

Als camps d’Ucraïna estan apareixent esquelets de la Segona Guerra Mundial. Després de la voladura de la presa de Nova Kakhovka, a uns 60 quilòmetres de la ciutat de Kherson, el progressiu buidament de l’enorme embassament està deixant al descobert sobre les maresmes, aigües a dalt del riu Dniéper, ossos i cranis, alguns amb el vell casc de combat encaixat als parietals. Tot i que no han sigut identificats, el diari britànic ‘The Guardian’ aventura que podria tractar-se de soldats caiguts en la batalla del Dniéper (agost-desembre, 1943), en què l’Exèrcit soviètic va perdre entre 30.000 i 60.000 homes i l’alemany, uns 20.000. Les calaveres pertanyerien a efectius de la Wehrmacht.

Mort sobre mort. Cadàvers que l’aigua i el llot es van empassar fa 80 anys afloren ara com un avís, com el murmuri ofegat d’una Cassandra que ningú vol escoltar. Després de 477 dies de combat, després de la injustificable invasió, no pren cos cap iniciativa d’alto el foc en una guerra que ja ha causat 11,6 milions de desplaçats, dins i fora de les fronteres ucraïneses.

De les xifres de morts resulta dificilíssim treure’n l’aigua en clar. El mateix passa respecte a les informacions provinents del camp de batalla: després de l’inici de la contraofensiva ucraïnesa, sense grans cops d’efecte, s’han difós imatges de tancs Leopard i vehicles d’infanteria Bradley destrossats, però la prudència obliga a sospesar les proclames dels dos bàndols, com si un caminés sobre una alfombra de brases i vidres trencats. L’única certesa és la prolongació d’una ja llarga guerra de desgast en un front de 1.500 quilòmetres, sobre el qual les tropes ucraïneses intentaran obrir alguna fissura, plausiblement, potser, destinada a aïllar la península de Crimea. Rússia empenyorarà fins a l’últim copec, fins a l’última gota de sang, a mantenir la ciutat de Sebastópol, seu de la flota del mar Negre. 

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

 

Flagrant contradicció

Notícies relacionades

Mentrestant, als despatxos, s’està produint una espècie de curtcircuit: mentre es procedeix amb l’enviament massiu d’armes, l’OTAN ha anunciat que no oferirà a Ucraïna, en la cimera de juliol a Vílnius (Lituània), un calendari clar per al seu ingrés en l’organització ni un compromís de seguretat vinculant contra Rússia. Aquí s’amaga la mare dels ous. 

No hi haurà un indici de solució sense tornar al punt de partida. Com assegura l’economista nord-americà Jeffrey Sachs, professor de la Universitat de Colúmbia, en un article recent, la clau per a la pau a Ucraïna rauria en una negociació basada en la neutralitat d’Ucraïna i la no ampliació de l’Aliança.