NEWSLETTER Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

23J: sondejos, miralls i reflectors

2
Es llegeix en minuts
23J: sondejos, miralls i reflectors

EFE/ Rodrigo Jiménez

Els diaris només tenim un camí per consolidar el nostre lloc en la societat: recuperar la confiança del públic. I això només ho aconseguirem si reestablim la nostra credibilitat. L’exactitud, la precisió, la traçabilitat, l’equanimitat o la pluralitat són el camí, molt més que l’apel·lació a ideals abstractes com la veritat o la imparcialitat. Un perill que correm en aquests temps, en els quals la mentida és molt més barata de produir i d’expandir, és convertir-nos en el que un gran director de ‘La Vanguardia’, Agustí Calvet ‘Gaziel’, va anomenar els diaris reflectors, que en lloc de reflectir la realitat pretenen projectar-la. Els bons diaris són els que miren de ser mirall. Vèncer aquesta temptació no és fàcil, especialment en temps en els quals la drecera de la demagògia genera clics de baixa fidelitat. Hi ha també un populisme mediàtic. 

Notícies relacionades

Un dels terrenys més pantanosos per al periodisme és el dels sondejos. La demoscòpia és cara i la seva fiabilitat depèn en bona part de la mida i de la precisió de la mostra, o sigui, del preu. Es poden publicar sondejos per reflectir l’estat d’opinió o es poden publicar per projectar el comportament. A EL PERIODICO treballem des de fa anys amb el Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (Gesop), que dirigeix Àngels Pont. Les seves estimacions no són infal·libles, però una vegada i una altra són de les que més s’acosten als resultats electorals. En tot cas, això no és l’important, sinó el protocol que seguim per evitar els biaixos evitables. El més important és que des de fa dotze anys, i vam ser els primers, publiquem el que els experts anomenen les entranyes de les enquestes, o sigui, les dades en brut sense el que s’anomena la cuina, que no és res més que la inferència, feta sota determinades regles, entre la mostra i l’univers que s’ha d’estudiar. El 23J, els sondejos del Gesop van tornar a ser entre els més ajustats als resultats, van ser miralls, i no reflectors. Aquest és el periodisme pel qual lluitem cada dia. 

La ressaca del 23J no està sent fàcil per a determinats mitjans de comunicació que van pensar que creant un cert estat d’opinió aconseguirien que passés el que desitjaven. La realitat és tossuda. I la resposta no és ara fer el mateix amb uns pactes que no seran. La solució és explicar el que passa quan passa. Periodisme.