Contaminació Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
¿Podem menysprear el dret ambiental?
Les normes, plans i programes ambientals han de quedar fora de negociacions, vaivens polítics i cronogrames electorals
La justícia europea condemna Espanya per la contaminació de Barcelona i Madrid
El Govern aprova el decret que obliga a les ciutats a fixar zones de baixes emissions a partir de l’1 de gener
Las normas que conforman el derecho ambiental no pueden ser entendidas como el capricho puntual y reversible de los políticos que periódicamente nos representan y adoptan decisiones. Son un producto, complejo, de aquel saber que nuestros científicos, de forma insistente, han conseguido hacer llegar al lugar adecuado, para que aflore y nos sacuda convenientemente, y para que guíe nuestras conductas cotidianas.
El derecho del medio ambiente tiene a menudo un indudable componente antropogénico, está vinculado a los humanos, es decir, a aquello que causamos y a todo aquello que nos han acreditado que como especie nos afecta. Cómo expresaba hace 25 años aquel jurista, tan sabio como estimado, Ramon Martin Mateo, “el hombre es una especie en peligro”. Por eso las normas de este sector son especialmente valiosas y tienen que ser nuestra garantía. Ningunearlas es una temeridad. Simplement dictar-les, una frivolitat. La publicació als butlletins oficials, per si mateixa, les esvaeix i converteix en una cosa imperceptible. Però les normes, plans, programes del dret ambiental, tots els seus instruments, cal emfatitzar que, en tant que són un compromís amb la nostra espècie i planeta, han de quedar fora de negociacions, de vaivens polítics i de cronogrames electorals. El principi de no regressió, que imanta el nostre dret internacional, europeu i intern, impedeix també disminuir o afectar de manera significativa el nivell de protecció ambiental que hàgim pogut aconseguir.
Notícies relacionadesEl Tribunal de Justicia de la Unión Europea nos ha condenado (St TJUE 22.12. 2022) por no haber tomado las medidas necesarias para impedir el incumplimiento sistemático y continuado de los límites de contaminación del aire en el área metropolitana de Barcelona, en aplicación de la directiva europea 2008/50/CE. Estudios rigurosos nos recuerdan que, además de bronquitis, asma, etc., más de 1.500 defunciones prematuras anualmente podrían ser evitadas en el área barcelonesa.
Sabemos que nuestros políticos, en sus decisiones, es obvio que tienen que ponderar varios intereses, legítimos, en juego. Pero el perjuicio que nos causa a nuestra salud, por no aplicar aquello que ya establece el derecho, no puede estar sobre la mesa ni se puede ningunear. Els responsables de la presa de decisions a les administracions locals, autonòmiques i estatal ens han de dir la veritat, per molt que sigui incòmoda. És ben clar que han de motivar i comunicar bé aquelles decisions que alguns ciutadans ens poden perjudicar o limitar. Però la falta d’aplicació adequada del dret ambiental ens perjudica a tots, i per tant, també a tu i els teus. No podem plegar veles ni abdicar. Además de la legislación de cambio climático, el Real Decreto 1052/2022, de 27 de diciembre, inmediatamente surgido después de la sentencia europea, regula las Zonas de Bajas Emisiones, y es aplicable en los municipios de más de 50.000 habitantes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.