Àgora Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Aprendre a estimar i celebrar la vida
El món educatiu ha de ser més atent a l’engranatge d’estratègies socioeducatives que fomentin una bona salut mental de nens, nenes i joves
La UE es conjura per combatre els problemes de salut mental en nens i adolescents
Els suïcidis en menors de 15 anys van augmentar un 57% a Espanya l’any passat
Nens de l’Esplai La Florida, la setmana passada. /
Estar bé, sentir que hi ha harmonia a la nostra vida, és un objectiu al qual aspirem les persones, les petites i les grans. Com la majoria dels objectius, aquests no s’assoleixen per art de màgia, ben al contrari, cal invertir-hi temps i voluntat d’aprenentatge. Sortosament, cada cop més, som conscients de la importància d’atendre el nostre món interior, al llarg i ample de la vida, ja que la forma com ens tenim estima i com afrontem els entrebancs del camí influeix en el nostre benestar emocional i, de retruc, en les relacions que construïm amb l’entorn.
Avui, a la llum de les darreres dades sobre salut mental dels nostres infants i joves, que apunten a un increment dels malestars emocionals i fins i tot de temptativa de suïcidi, és obvi que el món educatiu ha d’estar més amatent a l’engranatge d’estratègies socioeducatives que fomentin una bona salut mental. En destaquem quatre. En primer lloc, caldrà que comencem per nosaltres mateixes, famílies i professionals de l’educació. Aturar-nos, escoltar-nos i observar el que sentim, per què i com ho manifestem. Tant si volem com si no, som miralls per als nois i noies, i ens necessiten calmats, amorosos, optimistes i empàtics. I a poder ser, benhumorats!
En segon lloc, crear entorns on l’infant (també nosaltres) aprengui a tenir cura de si mateix i pugui expressar qualsevol emoció sense por de ser jutjat. Entorns orientats al bon tracte i a l’adquisició de competències socioemocionals: empatia, autoestima, autocontrol, comunicació assertiva, habilitats socials, etc., que són la base per a un bon autogovern emocional.
Entretots
En tercer lloc, a més de cuidar-nos, caldrà fomentar la cura de les altres persones i el planeta, perquè resulta gratificant i tenim la responsabilitat de contribuir a un món més humà. I en quart lloc, cultivar la gratitud cada dia. Aquesta capacitat d’apreciar el que tenim i també de ser prou humils com per reconèixer que ens necessitem els uns als altres.
Necessitem que l’acció socioeducativa en el seu conjunt reforci el seu compromís per promoure tots aquests valors i entorns, essencials per gaudir d’una vida més plena. Des del lleure educatiu, l’organització Fundesplai se suma al repte amb el programa ‘Estima, una proposta educativa per celebrar la vida’. Durant els dos propers cursos 2023-25, els esplais i espais educatius del migdia on intervé l’entitat desenvoluparan un ampli ventall d’activitats amb els infants, les famílies i els equips per tenir cura del seu benestar emocional i desenvolupar la capacitat de tenir cura dels altres.