Anàlisi Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
El món plora Matthew Perry... i el model de ficció que va representar ‘Friends’
‘Friends’ continua sent un caramel per fidelitzar clients: un producte d’èxit provat, amb episodis autoconclusius (que es poden veure en qualsevol ordre) i moltes temporades i capítols per temporada
Adeu a Matthew Perry, el cor neuròtic de ‘Friends’
La història d’un grup de joves que viuen a Nova York en el moment vital en què els teus amics són la teva família. Així resumia Marta Kauffman, creadora de ‘Friends’, la premissa de la sèrie durant l’especial estrenat per HBO Max el 2021. La senzillesa és el secret del seu èxit. ‘Friends’ explica una història que tothom ha viscut: el moment que te’n vas de casa dels teus pares, la primera feina, les relacions de parella, les dificultats que la vida et col·loca davant... La sèrie aconsegueix que et trobis com a casa i que vulguis formar part d’una colla d’amics que avui plora la pèrdua d’un d’ells, el mordaç i irònic Chandler Bing.
La ‘sitcom’ es va emetre al llarg de 10 temporades a la cadena NBC, del setembre de 1994 al maig del 2004, 10 anys en què va consolidar el seu llegat, va catapultar els protagonistes a l’estrellat i va establir les bases del que acabaria sent un negoci molt lucratiu. Tothom volia la sèrie dins el seu catàleg. Als EUA les televisions locals van pagar molts diners per les llicències de reemissió, que no mostrava cap signe d’esgotament. Qui ja l’havia vist, la tornava a veure i qui no, s’hi enganxava ràpidament. Creadors i protagonistes es van fer d’or en aquesta etapa, amb liquidacions que es calcula que van superar les nou xifres. A Espanya el fenomen ‘Friends’ va arribar una mica diluït. Canal+ havia adquirit els drets confiant que el prestigi de la sèrie animés les altes a la plataforma de pagament, però no va tenir prou múscul per lluitar contra les dues cadenes de televisió privades, que es barallaven acarnissadament per l’atenció l’espectador.
Deu anys després del final de la sèrie es produiria un nou punt d’inflexió. Netflix va decidir incorporar-la al seu catàleg i la màgia es va tornar a produir. ‘Friends’ no només va ser carn de ‘rewatch’ de l’audiència original. També va aconseguir introduir-se en el cor d’una nova generació d’espectadors, els Zetes, a qui la roba desfasada i la vida sense mòbil va enganxar com cap altre programa.
Notícies relacionadesNetflix va convertir ‘Friends’ en l’èxit global, transgeneracional i inesgotable que és avui dia. A la sèrie no van trigar a sortir-li molts nòvios, disposats a gastar sumes astronòmiques per incorporar-la al seu catàleg. El 2020 la sèrie abandonava Netflix i entrava en el catàleg d’HBO Max, que havia desemborsat 500 milions de dòlars per emportar-se-la. Un acord car però beneficiós. ‘Friends’ continua sent un caramel per fidelitzar clients: un producte d’èxit provat, amb episodis autoconclusius (que es poden veure en qualsevol ordre) i moltes temporades i capítols per temporada (cosa que garanteix moltes hores d’entreteniment).
L’èxit de ‘Friends’ és, en part, l’èxit d’una explotació comercial molt hàbil, de les famoses finestres de comercialització que l’‘streaming’ s’ha entossudit a aniquilar. La indústria plora Matthew Perry tant com el model de ficció que representa: lucratiu, prestigiós i longeu.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.