La de Déu és Crist
No hi ha règim relacionat amb el dogma i els bons costums que no hagi caigut en la temptació de reglar què es pot o no representar
L’afany de la polèmica no podia abstreure’s d’aquest jove bonic i serè que encarna Jesús al cartell de la Setmana Santa de Sevilla. L’obra segueix l’estètica de l’autor, Salustiano García. Un catàleg de reminiscències renaixentistes que explora la bellesa i la transcendència. Tan aviat es va fer públic, les bromes van esquitxar les xarxes socials. Després van venir els atacs, i la situació va deixar de fer gràcia.
El discurs de l’odi ha impregnat aquest cos massa atractiu, relaxat i despullat per als guardians de la moral. "¡Retiri aquest ofensiu cartell i dimiteixi del seu càrrec!", exigeixen els Advocats Cristians al president del Consell de Germandats i Confraries de Sevilla. En la seva crítica a la "sacrílega imatge" vomiten: "Obra d’un artista acostumat a la representació de nens seminús i a la banalització de motius religiosos". L’obscenitat es concreta al tuit d’un opinant ocasional de la ultradreta: "Per a p3d3rastia (sic) la de l’‘artista’ que defenseu. Aquí teniu algunes de les seves altres obres: nens fumant, amb armes i tots hipersexualitzats. El dit, els progres esteu malalts i heu perdut fins al mínim rastre de dignitat o moral".
Ai, la moral. No hi ha règim relacionat amb el dogma i els bons costums que no hagi caigut en la temptació de reglar en el que es pot o no es pot representar en imatges. I allà tenim el Sant Ofici amb l’ull posat en la mida del drap que cobreix els genitals. Drap que, sigui dit de passada, mai va existir. Les crucifixions romanes buscaven tant el dolor extrem com la humiliació.
Notícies relacionadesTot i que potser el motiu del trencament no és la nuesa. Potser es tracta més aviat d’aquest rostre de benestar i confiança. Una cosa semblant al que va passar amb l’Última sopar de Paolo Veronese (1573). La Inquisició va veure heretgia en la vitalitat i alegria que destil·lava l’escena. El pintor va rebatejar el quadro: Cena en casa de Leví. Aquí pau i després glòria.
La censura moral ha beneït la nuesa de Crist sempre que expressi patiment. El cos com una tela de dolor. En el moment en què aquest desapareix, apunta el prohibitiu gaudi. Un pas més i ja estem davant la sospita d’homosexualitat. ¿Què passaria amb aquests censors si es provés que Jesús era gai? La hipòtesi ja ha tingut qui l’escrigui. Entre ells, el professor de teologia Tat-Siong Benny Liew de la universitat privada, catòlica i de la companyia de Jesús College of the Holy Cross (Worcester, Massachusetts). De sobte, l’ensorrament del sacrosant patriarcat.