L’auge del primitivisme
Tot va començar amb l’expansió d’una notícia falsa de la qual no tenim cap constància: els magnats de les plataformes tecnològiques instal·lades a Califòrnia han prohibit als seus fills utilitzar el mòbil i els porten a escoles lliures de pantalles. Com qualsevol altra teoria conspiradora, no ha necessitat cap fet per guanyar-se la credibilitat dels que prefereixen sempre trobar culpables exògens (si són empreses grans, millor) per deslliurar-se de la seva pròpia responsabilitat. Per a ells, aquesta notícia falsa és la prova del cotó fluix: els magnats digitals deslliuren els seus propis fills del verí que fabriquen. L’últim episodi d’aquesta deriva és la demanda que ha interposat la ciutat de Nova York contra les cinc principals xarxes socials per vulnerar la salut mental dels nens i adolescents de la ciutat, que ha empitjorat en els últims cinc anys. ¿De veritat estan convençuts que el mòbil i les xarxes és l’única variable significativa que explica aquesta realitat?
Tota substància és ambivalent quan s’inocula al cos humà, inclòs el cervell. La morfina ens salva o ens mata, depèn de la dosi. No és la primera vegada que magnifiquem l’efecte d’un mitjà de comunicació en les nostres vides. Fa un segle, Harold D. Lasswell va publicar l’anomenada teoria de l’agulla hipodèrmica, segons la qual els missatges dels mass media atacaven directament i personalment els individus i els condicionaven la conducta sense que poguessin oferir resistència. Es va basar en els suïcidis provocats per l’emissió radiofònica de La guerra dels mons. Avui sabem que l’impacte de tot missatge (també els de les xarxes socials) depèn de la personalitat del receptor, del seu context ideològic, familiar o emocional, del grau d’exposició i de la vulnerabilitat de cada individu. ¿I si l’efecte de l’ús del mòbil depengués també d’aquests factors? ¿No s’hauria de preguntar a l’ajuntament de Nova York com eduquen els pares als fills o què està passant a les seves escoles? Seria més efectiu, tot i que cridaria menys l’atenció.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.