Audiovisual

Telenovel·les exprés

ReelShort ofereix culebrons en entregues de 60 segons de consum compulsiu

Internet ens ha convertit en un gos de Pàvlov amb la novetat com a reflex condicionat, ionquis de la gratificació instantània

3
Es llegeix en minuts
Telenovel·les exprés

Elena Neira

Imaginem per un moment el típic culebró que, en lloc d’emetre’s en televisió Imaginem per un moment el típic culebró que, en lloc d’emetre’s a la televisió cada dia durant una hora, estigués pensat per ser vist en mòbils amb episodis d’un minut de durada. Sembla una bogeria, però aquestes telenovel·les exprés existeixen i s’estan convertint en tota una sensació a internet. La principal responsable d’això és ReelShort, un servei de streaming propietat de l’empresa xinesa Crazy Maple Studio, especialitzada en melodrames de tota la vida empaquetats d’una manera diferent. Les sèries s’ofereixen en format vertical i estan trossejades en entregues de 60 segons. L’objectiu és clar: ser consumides compulsivament en qualsevol moment del dia a través dels smartphones. El seu públic objectiu, també: dones d’entre 18 i 45 anys. De moment només compten amb dues dotzenes de sèries disponibles, però el seu èxit està arribant a tals nivells que ja han comunicat que aquest any n’augmentaran la producció fins a arribar al centenar.

Telenovel·les exprés /

Entreteniment i tecnologia fa anys que estan immersos en una transformació mútua que discorre a velocitat de vertigen. Moltes empreses estan buscant la pròxima revolució en la confluència del contingut clàssic i les oportunitats de la distribució digital. ReelShort no reinventa la telenovel·la, sinó que es limita a transformar la manera de subministrar-la, alineant-se amb els hàbits de consum audiovisual accelerat que imposen els mòbils. I està funcionant. El novembre del 2023, ReelShort va superar TikTok en descàrregues de l’App Store d’Apple.

ReelShort no és la primera iniciativa que mira de conquerir part del temps que dediquem a entretenir-nos als nostres mòbils. És fàcil veure’n la connexió amb Quibi, la plataforma de vídeo per a mòbils presidida pel fundador de Dreamworks, Jeffrey Katzenberg. Es va llançar la primavera del 2020 amb una premissa senzilla: vídeo curt de qualitat i curta durada per entretenir els usuaris durant els seus desplaçaments diaris. Quibi va durar un telenotícies. Va entrar en fallida sis mesos després del seu llançament. L’eliminació dels desplaçaments a la feina a causa de la pandèmia i la seva poca visió a l’hora de calibrar l’amenaça que TikTok, llavors emergent, podia suposar per a ells va enfonsar el negoci.

ReelShort ha fet seva la filosofia del pica-pica que va abraçar Quibi, però sense incórrer en els seus errors. La plataforma xinesa ha passat de les grans produccions i del talent de primer nivell. El seu és l’entreteniment low cost amb sèries que no superen en total els 300.000 dòlars de pressupost i amb equips de treball desconeguts, molts acabats d’incorporar al món laboral. El resultat és un contingut sense massa aspiracions, però molt addictiu. Aquest és el seu principal atractiu. La doble vida de mi marido millonario, Historia de amor vampiro: quiéreme, muérdeme, Me casé sin ti, Atada por la vendetta: durmiendo con el enemigo. Hi ha lloc gairebé per a qualsevol cosa, des de dones ofeses a homes llop, passant per madrastres, marits multimilionaris i, per descomptat, amors aparentment impossibles. Són històries predictibles i boges, amb trames que inclouen l’idil·li, la venjança, personatges arquetípics i diàlegs simples. El que enganxa, segons els fans, és precisament aquest aire a sèrie b. Si a una història amb aquest tipus de premisses hi sumem l’acceleració del visionament, l’addicció és inevitable. Tot està dissenyat perquè la història flueixi tan ràpid com els dits per la pantalla.

Notícies relacionades

¿I com aconsegueixen guanyar diners? Doncs recorrent a un esquer típic d’internet. Els espectadors en poden veure alguns dels episodis d’un minut a ReelShort de forma gratuïta i també a través d’altres plataformes, com Youtube i TikTok. Però en un moment de la reproducció se’ls obliga a pagar o a veure anuncis per desbloquejar episodis posteriors. ReelShort es limita a capitalitzar la necessitat de gratificació instantània. I pel que sembla són molts els usuaris disposats a pagar (o a tolerar blocs eterns de publicitat) per saber el desenllaç de la història i tenir el seu xut de dopamina.

Netflix va popularitzar les maratons de sèries penjant-ne les temporades de cop. Reelshort va camí de generalitzar un nou tipus de marató, més comprimida en el temps, però igual de compulsiva. Internet ens ha convertit en una mena de gos de Pàvlov amb la novetat com a reflex condicionat. Som ionquis de la gratificació instantània...